Måske er det noget med farven gul, eller måske er det bare en tilfældighed?

Bureauet Umwelt, der i fjor gjorde sig bemærket med en succesrig kampagne, Yellow, for Orifarm er i hvert fald atter en gang i luften med en ”gul” kampagne.

Denne gang er kunden den nordiske søgekæmpe Eniros  De Gule Sider, som trods mange års fravær i annonceringen stadig må betegnes som et stærkt brand herhjemme.

I tidernes morgen var De Gule Sider en af annoncørerne i Danmark med højst kendskab. Bl.a. takket være et klokkeklart logo og et stærkt lydlogo – ”Findes det, findes det her”-melodien får sikkeret en klokke til at ringe hos de fleste.

Det gamle slogan og melodien fastholdes også i relanceringen, som er lagt i hænderne på bureauet Umwelt.

Sloganet fastholdes, fordi det med sin ordlyd er positionerende. Modsat konkurrenterne, der taler om at "søge". Også den kendte melodi fastholdes, men i en nutidig version.

Selvom De Gule Sider ikke har været markedsført i flere år, så er brandet med en kendskabsgrad på 78 procent stadig blandt de stærkeste i Danmark, lyder det i en pressemeddelelse.

Men man kan som bekendt ikke leve af kendskab, men af brugere, og dem er der da også mange af.

Over 660.000 unikke brugere hver måned, og dermed er De Gule Sider det 11. største site herhjemme lige efter politiken.dk.

I 2010 blev De Gule Sider købt af søgekæmpen Eniro, som i forvejen står bag nettjenester som Krak, Proff, Mostrup m.fl.

De seneste par års omvæltninger ift. ejerskab har gjort at De Gule Sider langsomt har været ved at miste sin position blandt danske søgetjenester. Målet for relanceringen er derfor primært at genoplive brandet og sikre top of mind og præference blandt brugerne.

På kort bane skulle det selvfølgelig også gerne føre til endnu  flere brugere på degulesider.dk og rigtig mange downloads af app'en.

Relanceringen består af en større kampagne med to nye film samt outdoor og online annoncering. Filmene kan ses på tv fra onsdag den 7/11 eller lige nu og her. En i toppen af denne artikel, og den anden herunder.