Så kom der sovs og kartofler på danskernes julebord. ”Læger uden Grænser” søsætter nemlig mandag en kommunikativ offensiv, der formentlig begynder som en provokation, men forhåbentlig udvikler sig til en eftertanke.

– Vi ved godt, at filmene kan virke kontante, men de er ærlige og fortæller den historie, vi gerne vil ud med, siger Anne Larsen, fundraisingdirektør hos ”Læger uden Grænser”. ”Men den skinbarlige sandhed er, at vi ikke kan leve af gode intentioner. Der skal penge til, ellers risikerer vi i yderste konsekvens at skulle lukke projekter ned.”

De to film, der sendes på TV 2 og Charlie samt online, viser kort og godt en hvid, dansk læge, der fortæller en såret afrikaner, at 47.000 likes på Facebook ikke er tilstrækkeligt. Barnets overlevelse afhænger at, at danskerne trækker pengepungen frem. Filmene skal ses, ikke skrives ihjel.

– Vi går jo ikke på gaden og beder folk give os penge. Vi benytter os heller ikke af gevinster, hvis danskerne vil støtte os. På den led passer vi på brandet, fortsætter Anne Larsen.

Jeres brand er altså stærkt?

– Helt afgjort. Og det skal vi blive endnu bedre til at kapitalisere på. Rigtig mange sympatiserer med vores sag, og vi har en meget stor troværdighed. Men hvad hjælper det, at vi kan måle, at vi som ”foretrukken arbejdsplads” ligger nummer to efter Lego, hvis ikke folk vil støtte os?

Så læringen af filmen er?

– At vi efter en indledende provokation flytter folk fra den gode intention til handling. Vi tror på, at filmene og resten af kommunikationen maner til eftertanke. Hvis ikke det sker, risikerer vi at skulle lukke projekter nedslutter Anne Larsen.

Kampagnen indledes på mandag og kører på TV 2, Charlie, med indstik i udvalgte aviser, online og med events. Det er Kommunikationsbureauet København, der har hjulpet Læger uden Grænser med strategi og eksekvering. Det er ”Strictly Production”, der har produceret med Mikkel Munck Fals som instruktør.

Du kan se et af de nye tv-spots i toppen af denne artikel og et andet herunder.