Tallet for dansksprogede podcasts har ifølge statistiksitet Podcaststats.dk. netop rundet 2.000 på Apple Podcast, en vækst på 43 pct. på 12 måneder. Men hvorfor har vi fået så mange danske podcasts?

– Interessen for podcasts stiger hos brugerne, men ikke overdrevet, forklarer Eric Ziengs, der driver Nochmal og er vært på Help Marketing-podcasten

– DR og Radio24syv er stadigvæk de største spillere, der skubber godt på. Men flere virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at nå brugere gennem lyd – enten ved selv at podcaste eller sponsorere podcasts. Der er nemlig kunder at hente via det marketing-værktøj.​

Få 30 minutter i stedet for 30 sekunder

Hvorfor er der forretning i podcasts?

– Mere etablerede virksomheder ønsker at bruge en podcast til at udvide deres netværk og komme i kontakt med et købestærkt segment. En podcast er nemlig eminent til markedsføring, positionering, skaffe leads og skabe kunder. Hvor ellers kan du få 30-45 minutters opmærksomhed? Ikke i en Facebook-annonce eller et 30 sek. spot på TV i hvert fald.

Er man ikke en virksomhed med penge til podcasts, men bare en ihærdig amatør, hvad gør man så for at skaffe penge?

– Crowd funding via platforme som fx Patreon og 10er.dk er en mulighed. Her kan lytterne give drikkepenge til podcasteren, fortsætter Eric Ziengs.

I USA lever flere podcastere af deres podcasts. Er det muligt i Danmark?

– Det er urealistisk for langt, langt de fleste på det danske marked lige nu. Du skal i stedet se podcast-mediet som en ny kanal på samme måde som Facebook og e-mail. Er du en virksomhed bør podcasten ind i dit marketingsmix, siger Eric Ziengs.

Støt stigende interesse for podcasts i Danmark

Interessen for podcasting i Danmark er støt stigende, især i det seneste år ifølge Google Trends. Her i landet er vi vokset fra 1.400 til 2.008 danske podcasts på ét år.

Derfor er det bare om at komme i gang med at podcaste, inden en anden finder på den idé, du ligger inde med, fortsætter Eric Ziengs.

– Du når ikke ud til en målgruppe på størrelse med X-Factor, men hvis du når nogle få tusinde personer, der interesserer sig for dit område, er det meget mere værd end en million vilkårlige lyttere, mener Eric Ziengs.

Du kan komme i gang med din egen podcast med hæderlig lyd for under 1.500 kr. til en god mikrofon og til hosting af dine mp3-filer. Det kan gøres billigere, helt ned til 500 kr., men lyden vil også være derefter.

Vil du selv i gang med at podcaste, kan du få begyndertips her.

Læs mere om, hvordan du kan tjene penge på at podcaste her.