Hvordan skaber man en kommunikationskampagne, der både vækker opsigt og har effekt?

Det var spørgsmålet, da Public Relations Branchen i går kårede vinderne af branchens årlige pris, PR-Tigeren, i Børssalen hos Dansk Erhverv.

Der blev uddelt priser i fire kategorier: Strategi, eksekvering, nytænking og digital.

36 kampagner var sendt ind til konkurrencen, hvoraf 12 blev shortlistet og bedømt af en jury bestående af en række fremtrædende profiler fra erhvervslivet og det akademiske miljø.

I den første kategori, strategi, vandt Fronpage PR med sin indsats for Ericsson Danmark, der med Danmarks første rapport om the Internet of Things (IoT) ifølge juryen formåede at flytte den offentlige debat fra forbrugerprodukter til industrien og produktionssektoren som helhed.

I juryens begrundelse hed det desuden:

- En flot strategisk indsats med klare mål, en grundig kvalitativ og kvantitativ analysetilgang, en præcis  implementering og en flot indfrielse af målene med en relativ enkel indsats.”

LEAD Agency og Fosbury vandt prisen for bedste eksekvering med kampagnen ”Sikker på nettet”.

Juryen forklarede om valget:

- På baggrund af grundig research, skarpe målgruppeanalyser, godt indhold og benhård og velkoreograferet eksekvering lykkedes det LEAD Agency og Fosbury på vegne af Digitaliseringsstyrelsen og Finansrådet at sætte fokus på en af de væsentlige udfordringer der følger med digitaliseringen. Det er virkelig godt eksekveret.

Hæder til fåret kampagne

Den bedste kampagne i kategorien nytænkning blev Ehrenberg & Liquidminds for ”Sheepview 360”, som i øvrigt også har vakt opsigt ved denne uges Epica-awards, der fik følgende ord med på vejen af juryen:

- Virkelig originalitet taler for sig selv, og der er derfor ingen grund til at bruge ret mange ord på at forklare, hvorfor dette projekt vinder prisen.

- På baggrund af en nærmest genial enkel idé og med en charmerende kombination af humor, teknologi og nordatlantisk selvtillid lykkes det Ehrenberg Kommunikation, Liquidminds og Visit Faroe Islands med få midler at skære igennem støjen og skabe stor interesse for den lille destination.

Endelig løb Primetime med prisen i årets nye kategori digital, som skulle belønne en kampagne, der i særlig grad har formået at udnytte digitale kanaler til at skabe opmærksomhed.

Det skete med kampagnen ”Bliv klogere på KU”, der af juryen blev kaldt en solid indsat med flotte resultater:

- Med ”Bliv klogere på KU” er KU og Primetime i den grad lykkes med at få opmærksomhed fra en af de sværeste målgrupper, man kan beskæftige sig med - nemlig de unge mellem 17 og 24.

- Og det vel at mærke ikke gennem click bait – journalistik eller overfladiske virale ligegyldigheder.”

God PR kan flytte markedsandele

Jens Klarskov, adm. direktør for Dansk Erhverv og medlem af juryen til PR-Tigeren, understreger, at PR-branchen spiller en vigtig rolle for virksomhederne.

- PR er et håndværk, der kan bruges til sætte dagsordner, skubbe til holdninger og flytte markedsandele. Det er et håndværk, der kan være forretningskritisk for både virksomheder og politiske interessenter, og med PR-Tigeren hylder vi de kampagner, der har formået at udføre håndværket så effektivt og elegant, at det nærmest bliver til kunst, lyder det fra ham i en pressemeddelelse.