I november 2011 "gjorde overskægget comeback i Danmark" via Movember-bevægelsen, som opfordrede mænd til at gro et overskæg.

Med ambassadører som Mikkel Hansen og Simon Kvamm, samt partnerskaber med bl.a. Björn Borg og Arriva, skabte kampagnen medieinteresse og involvering i visse dele af den mandlige danske befolkning. Lanceringen vakte også intern opmærksomhed i Movember-organisationen, hvor den danske kampagne angiveligt betragtes som den bedste europæiske lancering.

Det store fokus på overskæg og mænds sundhed fik ligefrem Mens Health Week, der arrangeres af Selskab for Mænds Sundhed, til at spærre øjnene op.

Hvert år i uge 24 afholdes Men’s Health Week. Ved åbningsseminaret mandag uddelte de en nyindstiftet projektpris til Movember Danmark-kampagnen. Kommunikationsbureauet Essencius, der er ansvarlig for den danske lancering af Movember, modtog prisen, der blev overrakt af politisk ordfører for Socialdemokraterne, Ikram Sarwar og sundhedsforsker, ph.d. Simon S. Simonsen.

- Vi vil gerne give Movember Danmark-kampagnen anerkendelse og sætte fokus på mulighederne for at skabe innovative kampagneformer til gavn for alle danske mænd. Mænds helbredsproblemer fylder meget i statistikkerne, men desværre ikke ret meget i det danske mediebillede – eller i mænds bevidsthed. Movember og Essencius tog kampen op og formåede at skabe en kampagne, der på humoristisk vis gjorde opmærksom på et meget alvorligt emne og skabte sig selv en plads i både medier og mænds bevidsthed, siger stifter og næstformand i Selskab for Mænds Sundhed Simon S. Simonsen.

Seniorkonsulent hos Essencius, Gaute Parbo Niemann, som på vegne af Movember Danmark fik overrakt prisen, er stolt over prisen og kampagnen, som har indsamlet over en million kroner til forskning i prostatakræft.

- Movember har fået en drømmestart på dansk grund med op imod 8.000 registrerede overskæg og over en million kroner indsamlet til forskning i prostatakræft. Som kommunikationsbureau er vi utroligt stolte over at have været med til at sætte mænds sundhed på dagsordenen og glæder os sammen med Movember Danmark over anerkendelsen. Vi er i fuld gang med at planlægge kampagnen for 2012 og glæder os til at se Movember vokse sig endnu større i Danmark, fortæller Gaute Parbo Niemann.

Op mod 8.000 danskere oprettede en profil på movember.com og medvirkede til at indsamle over 1,1 million kroner til forskning i prostatakræft - og endnu flere groede overskæg og var med til at sætte fokus på mænds sundhed. Kampagnen generede mere end 200 omtaler i danske medier i perioden oktober til december 2011.

Movember er en sammentrækning af ordet mo (australsk slang for overskæg) og november. I 2011 deltog mere end 850.000 mennesker på verdensplan, og de indsamlede tilsammen 94 millioner euro.