Hver gang nye teknologier er på vej frem, har konsulenter og ”eksperter” travlt med afsige dødsdom over de ”gamle” . Således også med Near Field Communication, forkortet NFC.

NFC-teknologien spås en stor fremtid i kraft af, at det er muligt udveksle personlige data eller foretage transaktioner med mobile enheder ved blot at lade enheden berøre eller nærme sig en anden enhed.

Japan er sædvanligvis langt fremme, når det kommer til at tage ny teknologi til sig. Her har 85 procent af forbrugerne da også allerede taget teknologien i brug, hvorimod det står mere sløjt til hos amerikanerne, hvor penetrationen kun er på 10-15 procent - men med lys forude i takt med, at flere og flere smartphones får indbygget NFC, og virksomhederne for alvor begynder at tage teknologien i brug.

Ian Barkley, teknisk direktør for Crosscliq, giver i et interview, som kan ses nedenfor, sit bud på, hvordan brands får implementeret NFC-teknologien som et aktivt element i marketingstrategien.

Han nævner, at NFC kan benyttes som det, der kan betegnes som en "smart poster" og at teknologien udmærker sig ved at kunne levere unik tracking af ens marketingaktiviteter. Og så mener han, at NFC højst sandsynligt vil afløse de allestedsværende QR-koder.

Spis brød til

Dansk Supermarkeds e-handelschef, Hannu Vangsgaard, er en af dem, der følger udviklingen inden for teknologiområdet nøje.

Han er helt på det rene med, at når Apple, HTC og alle mobilproducenterne begynder at sende mobiltelefoner med indbygget NFC-teknologi på markedet, vil man naturligt udnytte nogle af de fordele, der ligger i at anvende teknologien.

Men han understreger, at det giver bedre mening at diskutere, hvilke fordele de forskellige teknologier har, hvad enten det er NFC, QR eller SMS.

- Jeg er overbevist om, at NFC-teknologien har en stor fremtid, fordi den fjerner friktion i en lang række anvendelsessituationer, så som betaling, identificering og lokalisering. Men jeg ser også en lang række steder, hvor det rent praktisk ikke giver mening at anvende de nødvendige NFC-chips. Eksempelvis ved emballage og billboards. Desuden skal man huske på, at NFC kommer med et prisskilt bundet i halen, hvor QR-koden blot er et stykke grafik, der skal printes, konstaterer Hannu Vangsgaard.

Han medgiver, at QR-koder til tider er blevet buzzet op til et urealistisk niveau, og det alt for mange steder er blevet brugt af ren og skær teknologi-fascination.

- Men det ændrer ikke ved det faktum, at når det bliver anvendt fornuftigt, er det enormt værdifuldt for brugeren - som i vores tilfælde, er en kunde i en af vores butikker.

Dansk Supermarked har eksempelvis selv i samarbejde med det digitale bureau Vertic, testet en løsning i Bilkas cykelafdeling i Hundige, hvor QR-koder blev anvendt til lede kunderne hen til før- og efterkøbsrådgivning i forbindelse med cykelkøb.

Testen viste, at over 70 procent af kunderne havde en positiv opfattelse af set-up’et, og mere end halvdelen havde ifølge Hannu Vangsgaard en “wauw-oplevelse” - ikke i forhold til teknologien, men i forhold til den information og hjælp, som kunden fik stillet til rådighed.

Men hør selv, hvad Crosscliqs Ian Barkley mener her.

Why NFC will be bigger than QR codes from iMedia Connection on Vimeo.