Verden er til stadighed et mere og mere støjende sted at være, hvor information og stimuli flyder vidt omkring, og budskaber får fortsat vanskeligere ved at slå igennem.

Løsningen er i de fleste tilfælde, at man bare skruer endnu højere op for støjen.

Det har det mere end 100 år gamle stormagasin sat sig imod og slår i dag dørene op til sit ”No Noise”- butikskoncept. Et nyt initiativ, som går til kamp mod højtråbende logoer og kampagner, og i stedet hylder roen og stilheden.

Selfridges genindfører i virkeligheden deres oprindelige ”Silence Room”, som blev udtænkt af grundlæggeren Harry Gordon Selfridge tilbage i 1909. Indretningen er minimalistisk og på sidelinjen har Selfridges allieret sig med Headspace og The Idler til "at kunne tilbyde kunderne balsam for sjælen", i en ellers tempofyldt hverdag.

Det opsigtsvækkende er, at stormagasinet har kunnet få nogle af verdens mest eftertragtede brands til at tage det radikale skridt, at fjerne deres logoer fra de eksklusive kollektioner, som bliver solgt i Selfridges’ Quiet Shop.

I erkendelse af, at shopping indimellem kan være mere stressende end afslappende, og normalvis bliver målt på, hvor mange kunder, der går igennem dørene, vil Selfridges skabe en mere behagelig og stressfri shopping-oplevelse, som skal bane vejen for flere tilbagevende besøg i stormagasinet.

Udover indretningen, har Selfridges desuden indført regler om, at kunderne skal tage skoene af og aflevere deres mobiltelefoner, inden de indtager ”stillezonen”. Ydermere vil kunderne kunne deltage i sessioner med meditation og andet godt for sjælen - og lytte til John Cages berømte 4'33"-musikstykke, som bliver opført i fire minutter og 33 sekunders fuldstændig stilhed.