Det er ikke nemt at få succes i bilbranchen. Mange brands kæmper med at opfinde nye initiativer, der kan skabe de gode kunderelationer, men hos Audi har man fundet en model, der virker.

Det drejer sig om eventen Audi Driving Experience, der inden for det seneste år er blevet et vigtigt marketing-værktøj for Audi Danmark.

Eventen er en oplevelsespakke, der byder på et mix af Audis egne erfarne racerkørere, nogle af brandets allermest potente modeller og et udvalg af danske og europæiske racerbaner, og målet er at levere en oplevelse til de danskere, der gerne vil tættere på Audis DNA og visioner, end man kommer hos en almindelig bilforhandler.

Og det er der mange, der gerne vil: Til trods for at oplevelsen koster minimum 4.000 kroner, så står kunderne faktisk i kø for at være med, siger Audis marketingchef Christian Weiglin Thorn.

Ikke bare brochurer

Tre uger om året er Christian Weiglin Thorn og hans folk værter for Audi Driving Experience, hvor danskere kan komme bag rattet på Audis mest potente biler på Sjællandsringen, Jyllandsringen - eller på en racerbane et andet sted i Europa.

Det handler om at bringe kunderne tættere på Audis DNA og visioner og knytte dem tættere til brandet:

- For os handler det om at give folk en oplevelse med vores brand, som man ikke får i et hvilket som helt bil-showroom. Vi viser ikke bare brochurer og videoer, men tager kunderne med ud, giver dem en unik oplevelse og de lærer noget, de rent faktisk kan bruge, siger Christian Weiglin Thorn og fortsætter:

- Motorsport er en stor del af Audis DNA. Vi bruger motorsporten til at udvikle nye teknologier, som vi efterfølgende kan tage ud på offentlige veje i vores gadebiler. Den måde at se biludvikling på får vores kunder en forsmag på. Og så knytter det et tæt bånd mellem vores brand, bilmodeller og kunder.

Med over i egen bil

Og der er tænkt over koblingen mellem motorsporten og danskernes egne Audi’er, hvilket Christian Weiglin Thorn naturligvis kan bygge videre på i markedsføringen.

- Som så mange andre brands handler det om at skabe en unik historie. Hos Audi er vi af mange kendt for vores motorsportsresultater, og når folk så kommer til vores Audi Driving Experience oplever de en flig af dette. Men de oplever også, at selv de eksklusive racerbiler føles lidt som deres Audi A4-familiebil, siger han og tilføjer:

- Interiøret er inspireret af samme design, og fx motorindstillingerne i både vores 600 hestekræfters Audi R8 er de samme, som de kender fra deres familiebil. Det gør, at historien hænger sammen for slutforbrugeren.

Og marketingchefen er ikke i tvivl om, at potentialet er stort:

- Vores Audi Driving Experience er blevet så populært, at selvom priserne starter lige under 4.000 kroner, kunne vi sikkert fordoble dem og stadig have lige så stor efterspørgsel. Vi er kommet rigtig langt med etablere os som et brand, der knytter tættere bånd med kunderne end blot at være et bilhus, siger han.