Sodavandsmaskine-firmaet SodaStream har for første gang nogensinde købt reklameplads ved den amerikanske Super Bowl-finale, som løber af stablen på søndag i New Orleans.

Men allerede nu har virksomheden fået besked på at ændre på den reklamefilm, man havde tænkt sig at vise.

Tv-stationen CBS, der har rettighederne til at sende kampen, mener nemlig – ifølge adage.com – at reklamen angriber to store Super Bowl-sponsorer – Coca-Cola og Pepsi. Som i parentes bemærket naturligvis også er et par tunge tv-annoncører.

SodaStreams Super Bowl-film skulle angiveligt have været en ny version af en reklame, som på det seneste har tiltrukket sig en del opmærksomhed – ikke mindst fordi den endte med at blive forbudt i Storbritannien.

Super Bowl-versionen skulle ifølge SodaStreams CMO, Ilan Nacasch have haft et vrid mere på ”drille-skruen”: ”Vi har gjort, hvad vi kunne, for at overholde CBS’s regler, men vi ville gerne tage filmen et skridt videre, og det var åbenbart et skridt for langt”, siger han til adage.com.

Også filmens kreatør – en af den internationale reklameverdens helt store stjerner, Alex Bogusky, grundlægger og tidligere partner i reklamebureauet Crispin Porter + Bogusky – undrer sig: På Twitter har han skrevet: ”Bummed. CBS rejected the SodaStream Superbowl commercial I was working on.”

Hverken CBS eller Bogusky vil kommentere på årsagerne, men Bogusky skriver på Twitter: ”I could guess. But I shouldn’t”.

Pudsigt nok har ”de forurettede” brands selv indtil flere gange scoret masser af seerpoint på reklamer, hvor de – ligesom SodaStream ville gøre det her – driller hinanden. Primært er det dog Pepsi, der driller Coca-Cola, som fx med denne film, som Pepsi kørte ved Super Bowl-finalen sidste år.

Her er flere eksempler på drillerierne.