Danmarks ældste reklamepris, IAA-prisen (International Advertising Association), blev i dag uddelt i København.

I nogle kredse betragtes den som den fineste af de mange reklamepriser, som årligt uddeles i Danmark. Det skyldes måske, at den gives til de bedste ikke-kommercielle kampagner i to kategorier, en landsdækkende og en lokal kampagne.

Kampagnerne skal have været gennemført inden for de sidste to år.

Vinderen i kategorien ”Bedste nationale kampagne” blev:

"Har du været vidne til vold mod børn", som er udviklet af tegneserie-tegner, filminstruktør, samfundsfundsdebattør m.m. Anders Morgenthaler og CopenhagenBombay for Danner. Du kan se en af de tilknyttede kampagnefilm i toppen af denne artikel.

Vinder i kategorien ”Bedste lokale kampagne” blev "De ualmindelige" lavet af Skanderborg Kommune og Aros Kommunikation.

Opgøret var i år tæt, og to andre kampagner fik hædrende omtale. Den gjaldt den lokale kampagne "Pigernes stemme" og den landsdækkende kampagne "Earth Hour".

Du kan læse meget mere om vinderkampagnerne (heriblandt juryens begrundelser), prisen og IAA her.

Vinderne blev fundet af en jury, der bestod af:

Ledende chefredaktør Poul Madsen, Ekstra Bladet

Koncernmarketingdirektør Mark Hammerich, Berlingske Media

Nyhedschef Michael Dyrby TV 2|DANMARK A/S 

Adm. direktør Michael Raffnsøe, Huset Markedsføring

Souschef Louise Palludan Kampmann, Økonomistyrelsen i Finansministeriet

Direktør og rektor for IAA Uddannelserne, Donald Nekman DNCC 

Adm. direktør MEGAFON og ansvarlig for IAA Prisen, Asger Nielsen.