KLUMME: Mange brugere er efterhånden blevet immune over for reklamer, og adblockers og andre værktøjer bruges i stort omfang. Derfor er vi nødt til at kigge på, hvad der egentlig virker, når kunderne skal finde os.

I Falcon.io har vi kigget på det væld af måder, kunderne finder os på, og kunnet se en gevinst i at gøre en ekstra indsats på et område: anmeldelser.

Undersøgelser viser, at forbrugere læser online-anmeldelser i stort omfang, når de skal beslutte sig for et køb – og stoler på dem, når de er ægte.

En uge med fokus på anmeldelser

Vi ved nok godt alle sammen, at vi skal bede kunderne om anmeldelser. Men for mange marketers bliver det ikke prioriteret højt nok. Derfor igangsatte vi i sommeren 2017 en indsats, som vi internt kaldte #G2CrowdSprint. Målet var at få flere kunder til at give en anmeldelse af vores platform.

De fleste af Falcon.io’s anmeldelser sker på den internationale anmeldelsesplatform G2 Crowd. Og ved at gøre en indsats for at få kunder til at give os ærlige anmeldelser øgede vi den månedlige mængde leads fra G2 Crowds side med 316 pct.

Samtidig havde anmeldelserne den effekt, at G2 Crowd kårede os som en ledende virksomhed i deres Winter 2018 Social Media Suites Grid-rapport.

Den interne kampagne varede en uge, hvor vi satte alle sejl til for at få anmeldelser fra kunderne – og nye tiltag, der ville give os anmeldelser fremover.

Venlig konkurrence om anmeldelser

Vi briefede alle ansatte, der arbejder med kundekontakt, om, hvordan de kunne bede om en anmeldelse, og hvad de skulle gøre, hvis kunderne reagerede negativt. Samtidig lavede vi tekstindhold til mails og mailsignaturer, som de kunne bruge.

Men nøglen til succes var ikke mailsignaturer og ændringer i automatiseret kontakt. Det var i stedet, at vores ansatte med kundekontakt samarbejdede om at flette spørgsmålet om en anmeldelse ind i den almindelige dialog med kunderne.

Erfaringer blev delt og brugt som motivation i teamet, og der udviklede sig en venlig konkurrence blandt dem, om at få kundernes anmeldelser.

Og sidst på ugen kunne vi se, at vi havde fået næsten 100 anmeldelser på en uge.

Må ikke være et skønmaleri

Og nu sidder der måske læsere og tænker, at det er lidt snyd at bede om anmeldelser. Mon ikke, vi kun har spurgt de glade kunder?

Det er ikke tilfældet. Vi tror på, at social proof er en stor medvirkende faktor for vores kunder, fordi de gerne vil med på vognen, men det virker kun, hvis de kan stole på anmeldelserne.

Selvom der er givet gode overordnede ratings, er vores kunder også ærlige og deler deres udfordringer og ønsker til forbedringer af platformen.

Og det er sådan, det skal være. For det er ikke troværdigt, hvis vi får rene 5-stjernede anbefalinger – og netop troværdigheden gør, at anmeldelsessiderne er gode kanaler til at give et indtryk af din virksomhed.

Hvis du vil dykke mere ned i, hvordan din virksomhed aktiverer jeres kunder gennem anmeldelser, kan du se et webinar, som vi for nylig holdt sammen med G2 Crowd.