Det danske audio-firma AIAIAI er i luften med en ny feature, TMA-2 Discovery, der lader Spotifys Discover Weekly musikdata bestemme, hvilken type hovedtelefoner, der passer dig bedst.

Projektet, der er skabt i samarbejde med Magic People Voodoo People og Moodagent, er en del af audio-virksomhedens i forvejen prisbelønnede byg-selv-hovedtelefoner, TMA-2 Modular Headphone System, og allerede nu har amerikanske techsites som Engadget og Digital Trends og højtprofilerede musik- og livstilsmedier som MixmagXLR8R og Highsnobiety opdaget den danske nyskabelse.

Det samme har folkene bag den prestigefulde award, FWA, som netop i dag har kåret projektets website til ”Site of the Day”.

Projektet, der har fået titlen TMA-2 Discovery, er integreret som en særlig, separat side på websitet, der har til formål at hjælpe brugeren med at finde den helt rigtige konfiguration af hovedtelefonerne.

- Valgmulighederne kan være overvældende, medmindre du allerede ved lige præcis, hvad du leder efter. Hvad nu hvis din musiksmag - og dens data - kunne hjælpe dig med at snævre feltet ind og finde de hovedtelefoner, der passer perfekt til dig?, siger AIAIAI’s CEO, Frederik Jørgensen.

Noget der reelt kan bruges

Og det er præcis ideen med projektet, der er baseret på data fra Spotifys Dicover Weekly playlist - en ugentlig opsamling af musikanbefalinger, skræddersyet brugerens personlige smag og lytte-vaner.

Peter Michael Willer, der er kreativ direktør hos AIAIAI, siger til Markedsføring, at man ser projektet som et eksempel på en anderledes brug af data.

- Vi synes som firma, at det er interessant at gå ind og lave projekter og tiltag, der med kreativ brug af folks musikdata, rent faktisk giver folk en oplevelse og noget, de reelt kan bruge til noget, siger han.

Og så er det en måde at genfortælle historien om, hvorfor man overhovedet har udviklet byg-selv-hovedtelefoner:

- Ud over at være guide og et værktøj for at hjælpe den ubeslutsomme, måske mindre involverede eller ”begynder”-headphone-køber - er det også en måde at iscenesætte historien om TMA-2 systemet. Hvorfor det giver mening, at vi har et modulært system, der giver brugerne mulighed for at finde noget, der passer til deres personlige præferencer både i forhold til look, men så sandelig også i forhold til lyd, siger Peter Michael Willer.

Brand awareness er vigtig

At AIAIAI har forøget trafikken på sitet siden lanceringen af TMA-2 Discovery, er der ingen tvivl om, men projektet handler om mange forskellige ting, ikke mindst brand awareness, siger Peter Michael Willer:

-  At kunne kommunikere direkte gennem vores produkter har altid været det, der har virket bedst for os. Med det modulære system er historien ligesom indbygget i produktet, og det giver os heldigvis mulighed for både med lanceringer af nye dele og funktionaliteter - men i høj grad også sådan et projekt her - at blive ved med at kunne fortælle historien og om fordelene. Det handler også om at udvide kendskabet til vores brand.

Og selve sitet?

- Ja, koncept og idé er jo startet internt hos os, men det var aldrig kommet videre uden vores mange dygtige samarbejdspartnere. På designsiden har vi fået hjælp af Magic People Voodoo People og deres gruppe af magiske designfolk. Briefen til dem var at tage udgangspunkt i vores eget website, som de også var inde over oprindelig, siger Peter Michael Willer og fortsætter:

- Selvom det skulle være en del af sitet, var det vigtigt, at det ikke skulle følge det oprindelige design slavisk men helst have så meget sin egen identitet som muligt - både i visualiseringen af det hele - fra navigation til udforskning af data og musikken - og til slut, hvor man modtager det foreslåede headphone-valg. Og vi er meget tilfredse med resultatet.

Prøv selv her.

Fakta om teknologien:

- Teknologien bag TMA-2 Discovery kommer fra Spotifys API, som er blevet kombineret med Moodagent, et firma, der specialiserer sig i musikteknologi.

- Med en kombination af AI og menneskelig musikvidenskab afkoder Moodagent de følelsesmæssige og musikalske aspekter af hvert musiknummer.

- Denne information bliver så brugt sammen med informationen fra den lydprofil, AIAIAI har på de enkelte dele af hovedtelefonerne, til at generere et specifikt forslag til den individuelle bruger.

Credits

- Koncept: AIAIAI
- Design & Kode: Magic People Voodoo People, AIAIAI
- Data: Spotify, Moodagent.