En af de største ressourcer i verden er gode intentioner, der aldrig føres ud i livet. Det gælder i øvrigt ligeligt for mennesker og for virksomheder. Den indsigt førte Cindy Gallop til tops i reklamebranchen, og til at hun indså, at CSR giver mening som værktøj.

Mange år er gået, siden hun kvittede teaterverdenen og endte med at åbne Bartle Bogle Hegartys New York-kontor i 1998, for siden at kaste sin herkuliske energi over blandt andet IfWeRanTheWorld.com, et ansvarlighedsforum med handlings-inspiration for virksomheder.

Nu er Cindy Gallop ikke en re-born-again-moralist, der sniger anti-business-etik ind ad bagdøren, tværtimod.

Hun lever stadig af at rådgive firmaer, og de skal i sagens natur tjene penge for at udvikle sig. Derfor siger hun:

– Fremtidens forretningsmodel kan identificeres i følgende ligning: Fælles handlinger + fælles værdier = fælles profit. Profit forstået som både finansiel og social profit, mener Cindy Gallop, der er en af keynote-speakerne ved Who Cares Wins 2013 den 16. april i København.

Og hun uddyber sin forbruger-brand-ligning på følgende vis:

– Dette er et noget fremsynet koncept, fordi den måde, de fleste virksomheder i dag opfatter konceptet om at gøre noget godt og tjene penge samtidig er, at ”vi tjener penge, og så udskriver vi en check for at få lidt bedre samvittighed”. Jeg har derimod en lidt anderledes vision, der lyder nogenlunde således: ”Vi tjener penge, fordi vi gør noget godt.”


Kolind: Sagen over profitten

En af de andre keynotes ved Who Cares Wins er Lars Kolind, manden bag spaghetti organisationen, og han går endda endnu længere end Cindy Gallop:

– Sæt sagen over profitten. Det er måske meget svært at forstå, men det vigtigste for moderne virksomheder er faktisk sagen. Har man ikke en sag, har man et stort problem, siger opfinderen af Kolind-kuren, der meget direkte adresserer virksomhedsledere:

– Mit eneste råd er: ”Find en sag”. Det er nemmere at sælge sagen ”at hjælpe tunghøre med at få et godt liv” end blot at sælge høreapparater.

Blandt hans mange uortodokse synspunkter er endvidere: ”Opfat alle interessenter, også konkurrenter, som partnere – alle de købs- og salgsrelationer, vi har, bør laves om til partnerskaber".

Lars Kolind er en passioneret fortaler for… ja, passionen. ”Passionen for sagen driver virksomheden,” mener han, og det udvikles bl.a. ved at ”skabe værdi sammen med kunderne.”