Lange køer af barnevogne, cykler og gangbesværede – og ekstra store vedligeholdelsesomkostninger for det københavnske Metroselskab – er baggrunden for en ny kampagne, der skal få de passagerer, der faktisk ikke behøver en elevator, til at tage trapperne, når de rejser med Metroen.

Ifølge Metroselskabets oplysninger er elevatorerne i Metroen blandt de mest benyttede i landet – også af rejsende med både glimrende og fuldt funktionsdygtigt bentøj. Faktisk har Metroselskabet fundet frem til at op mod 80 procent af de personer, der napper elevatoren, sagtens kunne have taget trappen i stedet….

Så her i november sætter Metroen i samarbejde med det digitale bureau Creuna kampagnefokus på, hvad der er god elevatorstil – nemlig at overlade pladsen til dem, der reelt har et behov. Og midlet er ikke pisk, men et klap på skulderen til dem, der gør det rigtigt: viser respekt og lader mor og far med barnevognen eller den ældre passager få adgang til elevatoren.

Og skulle man være i tvivl om, hvorvidt benene holder til en tur på trappen, byder perronerne på en malet ”hinkerude”, som man kan tage en tur på og finde frem til svaret på, om man bør tage trappen eller ej. Hvis man skulle være i tvivl…

- Vi tror ikke på løftede pegefingre, men vil hellere skabe en positiv stemning på stationerne. Og vi er godt klar over, at det er svært at ændre folks vaner. Men det handler lige så meget om at gøre folk bevidste. Og kan vi få bare et par procent mennesker ud af elevatorerne og over på trappen, så vil det gøre en forskel, forklarer kommunikationsmedarbejder Ingrid Liboriussen fra Metroselskabet.

Se billeder fra kampagnen i galleriet i toppen af artiklen.