Kevin Roberts er topchef i et af verdens største reklamebureauer, Saatchi & Saatchi, og så er han lidt af en provokatør.

Alligevel gibbede det sikkert i flere af de jakke-og-slips-klædte tilhørere, der var stimlet sammen for at lytte til Saatchi-bossens visdomsord ved en event for erhvervsledere af den helt tunge slags i London ved navn ”IoD’s Annual Convention” i forrige uge.

Her gik Kevin Roberts til angreb på det, han betegner som en sindssyg verden, hvor ikke blot marketing, men også strategi, ledelse og ”De Store Ideer” er stendøde. Ordene faldt i et indlæg, som han holdt umiddelbart efter, at Englands vicestatsminister Nick Clegg havde underholdt jakkesættene.

– Jeg er en radikal optimist. Jeg tror ikke på recession. Jeg tror ikke på, at vi befinder os i et sådant miljø, men vi har for mange ledere, der tror på recessionen. For at vinde i dag har vi alle brug for, at der bliver sat lidt mere ”power” på, sagde han ifølge The Drum.

Herefter argumenterede han for, at vi i dag lever i en ”VUCA-verden” (Volatile, Uncertain, Ambiguous og Complex), hvor vi er vidner til, at børn og unge udveksler ideer og tanker med hinanden og brands. Vel at mærke uden det koster noget. Og det mener Roberts, der er en sindssyg verden.

Strategi er død
– Strategi er død. Hvem ved egentlig, hvad der kommer til at ske i en ”super-VUCA-verden” i morgen? Jo mere tid og penge du bruger på at udvikle strategier, jo mere tid giver du til dine rivaler til at spise din frokost, lød det fra Roberts.

Det samme gælder ledelse eller management. For at have en chance for at overleve, så er man nødt til at opdyrke en kultur i virksomheden, hvor den (ofte) ufornuftige kreativitet trives.  Ideer er nemlig den hårdeste valuta i dag.

­– Martin Luther King sagde ikke: ”Jeg har en meddelelse om en fremtidig vision”. Han havde en drøm. Du bliver nødt til at sikre dig, at du har en drøm, og det samme gælder for brands, sagde Roberts.

Herefter uddybede han, hvordan ledere i dag skal sikre sig, at de har de adgang til de rigtige værktøjer, der sikrer, at de kan tage springet og blive kreative.

– Vi bliver nødt til at forandre ledelsessproget. Hvem har egentligt lyst til at blive CEO (Chief Executive Officer) i dag? Det lyder jo som en statsansat. Lyder Chief Exitement Officer ikke bedre?, lød det retorisk fra Roberts.

De store ideer er døde
Saatchi-chefen mente også, at de store ideers tidsalder for længst er forbi.

– De store ideer er døde. Der er ikke flere. De kreative ledere bør i stedet stræbe efter at samle en masse små ideer sammen og holde op med at slå sig selv oven i hovedet, fordi de ikke kan komme frem til ”Den Store Idé”. Få en masse små ideer og få masserne til at bidrage. Når først det sker, så kan det (måske) blive til ” En stor idé”, lød det fra Saatchi-lederen.

Det handler nemlig om følelser. Ja, såmænd. I hvert fald, hvis man skal tro på Kevin Roberts.

– Moderne ledere skal blive følelsesmæssige tænkere.  Forskellen mellem rationel og følelsesmæssig tænkning er, at rationelle tanker fører til en endeløs strøm af møder. Følelsesbaseret tænkning fører til handling, sagde Saatchi-chefen.

Herefter erklærede han marketingdisciplinen for død, fordi dets rolle er forandret, hvilket hænger tæt sammen med argumentet om, at der ikke længere er noget nyt at byde ind med.

– Hvis en marketeer i dag hører et eller andet, så er det sandsynligvis allerede gammelt. Jo højere, du kommer op i hierarkiet i en virksomhed, jo dummere bliver du, og afstanden til virkelige nye ting bliver større. I dag er marketings fornemste opgave derfor at skabe bevægelser og inspirere folk omkring sig til at slå følge med dig, sluttede Kevin Roberts’ opsang.