Dette er vores ”final call”, hvis der fortsat skal være et SAS, sagde koncernchefen i SAS Rickard Gustafson fra morgenstunden. Og med de ord fremlagde han en ”redningsplan” for det skandinaviske luftfartsselskab, der bl.a. betyder øget arbejdstid, forringelser af de ansattes løn- og pensionsvilkår samt er et opgør med medarbejdernes betydelige frynsegoder.

Det vil være et slankere og mere konkurrencedygtigt SAS, der fremadrettet flyver de i øvrigt særdeles tilfredse kunder rundt til destinationerne – og til sommer kommer yderligere 30 destinationer på kortet. Hvis bestyrelsen på søndag accepterer Rickard Gustafsons plan.

Men foreløbig får ”redningsplanen” ingen betydning for SAS’ kommercielle kommunikation:

– Selve planen indeholder ikke elementer som eksempelvis, at vi går i markedet for at finde nyt reklamebureau. Og heller ikke, at den eksisterende kommunikations-strategi lægges om, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Hun fastslår i fortsættelsen, at det jo ikke betyder, at SAS ikke hen ad vejen drejer på skruerne eller finder nye partnere, der gør det. Men i selve planen er ikke gemt en kommunikativ ændring. McCann Copenhagen, der for knap et år siden erstattede Wibroe, Duckert & Partners, er fortsat SAS’ leadbureau.