Historisk set har markedet dikteret, at SBS TV tilbød en lavere pris end TV 2 for at få en del af annoncørernes reklamebudgetter, og på trods af den lave pris skulle den optimale andel til SBS TV være mindre end den andel, der blev allokeret til TV 2 eller Viasat.

Dette forhold er slut nu, lyder det i en pressemeddelelse fra SBS, der kommer midt i forhandlingerne med danske annoncører om årets priser og budgetter.

Udgangspunktet for den – set med SBS-briller – glade udmelding er en ”gennemsnitlig tv-kampagne” i ugerne 3 til 5 i år.

Her vil ”den optimale budgetallokering” til SBS TV være 26-27 procent, 20-21 procent til Viasat og 53-54 procent til TV 2. Vel at mærke, når stationerne prissættes helt ens.

Foretages analysen i den samme periode i 2011, så den optimale allokering sådan ud: SBS TV 11-12 %, Viasat 18-19 %, TV 2 70-71 %.

Derfor mener SBS, at ”historik og vanetænkning ikke længere kan bruges som udgangspunkt for forhandlingerne og annoncørernes budgetallokering mellem stationerne”, som det lyder i pressemeddelelsen.

Analysen er foretaget i Karma2, som er det mest anvendte allokeringsværktøj i markedet.