Marketingverdenen udvikler sig markant og hurtigt i disse år, og det vil Semler Gruppen nu udnytte til at positionere deres kendte bilmærker, som Skoda, Volkswagen og Audi, endnu stærkere.

– Ved at samle kræfterne i én enhed med 24 mand, der årligt bruger et trecifret millionbeløb på marketing og PR, vil vi rykke rammerne for, hvad man kan med marketing – både på dansk og internationalt plan, forklarer Ulrik Drejsig, adm. direktør for Semler Gruppens import og detailselskaber.

– Marketing og PR er et af de områder, hvor der sker den største og hurtigste udvikling netop nu, og hvor viden er nøglen til de bedste resultater. Vi har allerede basen for succes med de stærkeste bilbrands og nogle af de dygtigste medarbejdere i branchen.

– Ved at skabe et univers, hvor vi kan udvikle vores viden og værktøjer, vil vi skabe ikke bare branchens, men landets bedste marketing- og PR-afdeling, fortsætter Ulrik Drejsig og uddyber:

– Mærkedirektørerne har P&L ansvaret, men får nu endnu bedre support til at nå de kommercielle mål. Vi frigiver i denne øvelse også tid fra direktørerne, for sagen er jo den, at vi står midt i en transformation, hvor udviklingen i bilbranchen gør, at der opstår rigtig mange muligheder. De skal gribes og vores mærkedirektører skal øge deres fokus på udvikling og digitalisering, så de driver agendaen i tæt samarbejde med direktionen.

Nyskabende i bilbranchen

Den fysiske samling af marketingfolkene, hvor Michael Stein bliver chef for Semler Distribution Marketing, ændrer den måde, man tidligere har arbejdet med marketing i bilbranchen.

Hvert mærke vil stadig have en dedikeret marketingschef, men alle marketingsmedarbejdere vil nu kunne vidensdele i langt højere grad.

– Det er en ny måde at tænke marketing på i bilbranchen, som jeg glæder mig til at være en del af, siger Michael Stein.

– Ved at sætte marketingfolkene sammen om marketing frem for deres nuværende sidemand, der måske sidder med kundetilfredshed eller mysteryshopping, skaber vi grobund for, at vi kan udvikle Semler Distribution Marketing til at være den mest innovative marketingenhed.

– Vi vil således også gerne rekruttere stærke kræfter, der tænker nyt og kreativt, fx søger vi lige nu efter en ny marketingchef til Audi, slutter Michael Stein.

E-business, med Kristoffer Hamborg i spidsen, vil fremadrettet arbejde endnu tættere sammen med marketingafdelingen, som de også fysisk kommer til at sidde sammen med.

Den nye strategi betyder ikke, at bureau-partnere skubbes ud. På reklamebureau-siden er det fortsat DDB, &Co., Jangaard Mark og Ocean, der assisterer.

OMD og phd er mediebureauer og Subsero og Better Banners er digitale partnere.

Fakta

  • Semler Gruppen står for import og detailsalg af bilmærkerne Volkswagen, Volkswagen Erhvervsbiler, Audi, Porsche, SEAT, ŠKODA, Lamborghini, Bentley og Lotus.
  • Samlet set stod Semler Gruppens mærker for mere end 61.000 af de indregistrerede biler i 2017.