KLUMME: 2013 var året, hvor Oreo satte en stor, krum streg under, hvor vigtigt det er som brand at “gribe øjeblikket”, og hvor “twerking” og “selfie” officielt fik plads i Oxford Dictionary.

Brugen af ordet “selfie” blev i øvrigt kåret som årets ord 2013, og brugen steg med 17.000 procent hen over året. Amy’s Baking Company-historien viste os dertil, hvorfor et angreb nødvendigvis ikke er det bedste forsvar i den digitale verden.

Og det er netop dét, der er vores fokus i denne klumme: Hvordan vi snakker eller mere præcist skriver til hinanden og om hinanden i cyberspace.

Hvor er den gode tone og smilet blevet af?

Kort før jul beskrev bloggeren Cecilie Rubini det meget godt. Hun beskrev sin “andedam” som at gå i 3. klasse igen; den ene snakker om, hvad den anden har gjort, og hvem der taler grimt om ham eller hende og omvendt.

Vi tror, at mange brancher kan følge metaforen med ”andedammen”, og ofte oplever en retorik, der ikke engang hører til i skolegården. Desværre er der en tendens til, at det mere handler om at gå efter ”manden” end bolden. Men lad os starte et helt andet sted:

Hvor blev den gode tone og smilet af, og hvordan får vi det tilbage?

Smil til verden og verden smiler til dig

En af de mest simple mekanismer i vores hjerne og krop illustreres således: Smiler du til et menneske, vil han eller hun per refleks som oftest smile tilbage til dig.

Den korteste afstand mellem to mennesker er nemlig et smil, og et smil indbyder til dialog og en lyst til at vide mere!

Og det er vel præcis det, som “social” byder på – udover vidensdeling, nyheder, fællesskabsfølelse og anbefalinger. I den “sociale andedam” er der måske endda et endnu større ansvar og forventning til, at mennesker, der arbejder med digital kommunikation og markedsføring, kan holde fanen højt og snakke pænt til hinanden.
I indledningen nævnte vi den enorme power, som social har fået i vores og mange andres verden. Retorikken på Twitter, Facebook og andre sociale platforme er blevet hård.

Vi synes, at den er for hård og med tanke på, hvor meget tid danskerne bruger på f.eks. Facebook, så er der oprigtig grund til at være bekymret for, at en grim ubehøvlet tone kan blive “hverdagen”.

Hvem sidder der bag skærmen?

Vi  gemmer os bag en skærm, og ting bliver skrevet, som man aldrig ville sige ansigt til ansigt til andre. Vi glemmer, at vi taler til og med mennesker. Mennesker som du og jeg, som har fortjent lige så meget respekt som ham eller hende, du tilfældigvis møder i det lokale supermarked.

Træder du en over tæerne på gaden, ville du sikkert vende dig om og undskylde.

Går du ind i en på gaden, ville du sikkert vende dig om og undskylde.

Er du uenig med en omkring spisebordet kan bølgerne nok gå højt, men der er alligevel langt mellem upassende råb, bagtalelse og den grimme tone.

Men fordi man sidder bag en computerskærm, så er det pludselig blevet legitimt at træde på folk, skubbe til folk og tiltale folk med en utrolig grim tone, og det er ingen tjent med. Vi fortjener alle at blive snakket og skrevet til med respekt.

Drop idioterne

Diskuter aldrig med idioter: De vil altid trække dig ned på deres niveau, og de vinder med deres erfaring.

Oplever du, at dine kolleger snerrer helt uberettiget af dig, eller et ukendt menneske overfalder dig verbalt i en debat på Facebook, Twitter eller et andet debatforum? Så prøv næste gang bare at smile – smil for dig selv, smil til dem og smil til verden – vær det bedre menneske. Smil, det starter ved dig selv.

2014 er i gang, det starter også ved os selv! Lad os alle komme ud og have det sjovt. Det fortjener vi allesammen.