Få uger efter at 70’er-ikonet SodaStream gik i luften med sin første globale reklamekampagne, har virksomheden måttet trække en reklamefilm tilbage på det britiske marked.

Den ”nedgør” nemlig brands som Coca-Cola og Pepsi, mener Clearcast – en organisation, ejet af seks britiske tv-stationer, som har til opgave at forhåndsgodkende reklamefilm.

Filmen, som i øvrigt er signeret en af den internationale reklameverdens helt store navne – Alex Bogusky (grundlægger og tidligere partner i reklamebureauet Crispin Porter + Bogusky) – har tidligere kørt uden problemer i både Sverige, Australien og USA, men i Storbritannien, mente man altså, at den gik over stregen.

Ifølge adage.com har SodaStream fået at vide, at reklamen kunne opfattes som om, den opfordrede forbrugerne til at lade være med at købe læskedrikke i supermarkederne og i stedet hjælpe med at passe på miljøet ved at købe SodaStream…

Clearcast mener også, at filmen ”nedgør” læskedrik-markedet.

SodaStreams UK’s direktør Fiona Hope, kalder i en udtalelse sagen for absurd.

- Vi har hverken nævnt navne på nogle af vores konkurrenter, endsige gjort nar af dem, og vi kan slet ikke se problemet. Med reklamen forsøger vi blot at vise, at der er måder at leve mere bæredygtigt på, ligesom vi viser en af fordelene ved vores produkt: Begrænsning af plastikflaske-affald. Forbrugerne bør have lov til at træffe deres egne beslutninger om, hvordan de vil leve og hvilke produkter, de vil købe. Denne beslutning vægter efter vores opfattelse læskedrik-giganternes følelser højere end hensyn til miljøet.

Ikke første gang

SodaStream har tidligere været i de store læskedrik-producenters søgelys.

I sommer gennemførte virksomheden således i flere lande en stribe events, hvor plastikflasker fra affaldspladser mv. blev samlet sammen og placeret i et stort, gennemsigtigt bur.

Kampagnen gik under navnet ”The Cage”, og den fik hurtigt Coca-Cola til at fare i blækhuset, fordi burene blandt andet indeholdt gamle Coca-Cola, Fanta og Sprite-flasker.

Det fik læskedrik-gigantens jurister til at skrive til SodaStreams ledelse og bede dem stoppe kampagne.

Sagen har bredte sig dengang til flere internationale medier og er blandt andet beskrevet i en artikel i Forbes, hvor SodaStreams topchef Daniel Birnbaum er citeret for at sige, at der skal mere end et brev fra en advokat til at lukke munden på ham.

SodaStream skal ifølge adage.com mødes med Clearcast om sagen i næste måned.

Herhjemme frygter SodaStream nu, at den britiske afgørelse kan få konsekvenser for filmen i Danmark, hvor den er sat til at få premiere i uge 50.

- Netop miljøhensynet er en stor del af årsagen til, at flere og flere forbrugere, både i Danmark og resten af verden, køber en SodaStream-maskine. Så vi er lidt i chok over, at vi ikke må udbrede dette budskab – endda på et tidspunkt, hvor verdens ledere er samlet for at finde løsninger på de globale miljø- og klimaproblemer. Nu er vi selvfølgelig spændte på, om den britiske afgørelse vil have konsekvenser for vores planlagte visning af filmen her i Danmark, siger Tanja Larsen, der er landedirektør for SodaStream i Danmark og tilføjer, at man har haft stort fokus på at gøre tingene efter bogen:

- Filmen overholder alle de spilleregler, som branchen har sat op. Vi har for eksempel gjort rigtig meget ud af ikke at nævne navne på andre virksomheder. Vi vil dybest set bare gerne ud med den pointe, at man vil kunne redde verden fra en enorm miljøbelastning, hvis man ikke skulle producere og transportere milliarder af plastikflasker hver dag, siger Tanja Larsen.

Du kan se den famøse film i toppen af artiklen.