Sportmasters kundeklub er med sine over 700.000 medlemmer en af de største herhjemme, hvor medlemmerne interagerer og handler med kæden på tværs af alle kanaler.

Med andre ord er Sportmaster ”vilde med omnichannel”, hvilket de også blev hædret for ved E-handelsprisen i 2015.

Nu ønsker Sportmaster at gå “from good to great” og investerer derfor i Marketing Automation-teknologi og tilhørende bureauydelser.

Efter en proces med grundig overvejelse af systemlandskabet - herunder om der var brug for et CRM system til Klub Sportmaster - faldt valget på den danske leverandør af marketing automation, Agillic, der også leverer platformen til kundeprogrammer som Club Matas, Sydbank Favorit, DSB+, Norgesgruppen m.fl. Tidligere brugte Sportmaster ExactTarget fra Salesforce.

Stefan Kirkedal, der er omnichannel-ansvarlig hos Sportmaster, siger:

- Med vores eksisterende setup havde vi svært ved, at udnytte vores fulde potentiale for genkøb og kundeloyalitet. Det blev simpelthen for tungt, og med en for lang “time to market”.

- Ét af de første succeskriterier med det nye setup er, at vi ved ren konfiguration kan eksekvere kampagner automatisk, når en given række kunder matcher bestemte kriterier. Har kunden fx købt en FCK-spillertrøje tidligere, vil kunden få automatisk besked på sin foretrukne kanal i det øjeblik, den nye model er på hylderne, fortsætter han.

En ny bølge ruller

Ifølge Steffen Kirkedal faldt valget på Agillic, fordi det i dette værktøj er relativt nemt at opsætte automatisk kommunikation:

- Marketing-, Kundeklub- og Ecommerce-ansvarlige får nu endelig muligheden for at kunne eksekvere kommunikation effektivt på baggrund af de mange data, vi opsamler - uanset om det er via e-mail, SMS, app eller sågar i butikken. Det er ikke kun et effektfuldt værktøj for os, det skulle også meget gerne give en bedre og mere relevant kundeoplevelse for vores mest loyale kunder, siger han.

Agillic glæder sig naturligvis over at kunne byde Sportmaster velkommen.

- Vi er rigtig glade for at endnu et stort retail-brand som Sportmaster er blevet kunde. De har tidligere modtaget anerkendelse for deres arbejde med omnichannel, så vi er stolte over, at de kommer til os, når de vil tage den til “next level” i forhold til Systemvalget, siger Rasmus Houlind, strategisk direktør for Agillic.

- Vi fornemmer i øjeblikket en 2. bølge af systemindkøb fra virksomheder, der indtil nu har anvendt et mere e-mail-orienteret marketing system, hvor man så har måttet uploade diverse lister før en kampagne skulle sættes i gang. Man kan sammenligne det lidt med at køre i hestevogn. I et integreret setup med Agillic vil marketing pludselig føle, at de overgår fra hestevognen til at sætte omgangsrekorder i en spritny Tesla, fortsætter Rasmus Houlind.

Implementering er netop nu i gang sammen med dialogbureauet Hjaltelin Stahl Direct. Det nye arbejde forventes at blive synligt hen over sommeren 2016.