Alene navnet Feel Good Company signalerer det Purpose, som flere og flere virksomheder i dag siger, de har: Ønsket om at gøre en forskel – ikke kun for virksomhedens ejere, men også for andre mennesker, for lokalsamfundet, for miljøet, for sundheden og for verden.

Og for de to stiftere og ejere af Feel Good Company, Jesper Schmith Kampmann og Ginny Rhodes, var der ingen slinger i valsen, da de første streger blev sat på papiret for godt et år siden.

– Vi vidste, hvad vi brændte for. Og vi var begge drevet af et ønske om, at have det godt med det, vi laver, og samtidig gøre noget godt for andre, siger Jesper Schmith Kampmann.

Selv var han i otte år adm. direktør i slanke-virksomheden Nupo, mens hans forretningspartner Ginny Rhodes er klinisk diætist og siden 2007 formand for Foreningen af Kliniske Diætister i Danmark.

Begge afbrød de for godt et år siden deres respektive karrierejobs for at hellige sig udviklingen af en alternativ MadBar, RATION. De har intet kontor, ingen ansatte og ejer ingen fabrik, og de har selv udviklet og tilsmagt barerne, som de får produceret i Sverige.

Skulle være ”rigtig mad”
Om årsagen til, at han og Ginny Rhodes fik lyst til at kaste sig ud i at blive iværksættere i en relativet moden alder – han er 42 og Ginny er 55 – siger Jesper Schmith Kampmann:

– Jeg var ved at være træt af det kommercielle mainstream-marked. Rammerne var for låste. Jeg kendte jo bar-markedet vældig godt, men jeg ville gerne udvikle en bar, der var lavet af ”rigtig mad” – ikke en proteinbar, en slankebar eller rawbite for den sags skyld, som jo i bund og grund er dadelkonfekt.

Med andre ord ville han gerne gøre op med alle de produkter, der er lavet af ”presset pulver med chokoladecoating”, som mange spiser i toget, ved computeren eller til fitness i den tro, at det er sunde mellemmåltider, så han kontaktede Ginny Rhodes, som han tidligere havde samarbejdet med i sin tid hos Nupo.

Hun syntes, det var en superidé, og i løbet af bare to måneder var selskabet stiftet, og de to nyslåede iværksættere var i fuld gang med at produktudvikle hjemme ved køkkenbordet.

– Vi smagte og prøvede, kasserede, smagte og prøvede igen, hele tiden med kostrådene som udgangspunkt, og til sidst fandt vi frem til det, vi ville have. En mad-bar med masser af fibre og omega 3 fedtsyrer, der holder styr på blodsukkeret. Et reelt lille måltid, man kan snuppe, når man er sulten på vej til sport, til møder, i toget eller mens man arbejder.

Og mens man næsten kan høre reklamesloganet og se både 30 sekunders-spottet, abribusserne og printannoncerne for sig, så kommer man til at kigge langt efter dem, for det er ikke den type kommunikation, Feel Good Company kommer til at tage i brug.

Ingen reklamer, storytelling
– Altså pengene rækker jo for det første ikke langt i traditionel marketing. Og da vi havde slået hul på vores sparegrise var der en halv million at gøre godt med i alt til at få virksomheden stiftet, udviklet produkter og emballage og sat en lille produktion op.

– Og for det andet var vi ret hurtigt enige om, at vi gerne ville tænke anderledes, ikke bare kommunikationsmæssigt, men også i forhold til hvilken virksomhed, vi ville være, siger Jesper Schmith Kampmann.

Tanken er, forklarer han, at den ny madbar skal give forbrugerne mere overskud i hverdagen – ud fra devisen, at når vi glemmer at sørge for tilstrækkeligt med energi til os selv, så bliver vi trætte og flade og vrisser af hinanden. Men husker vi at behandle os selv godt, så får vi også overskud til at hjælpe andre.

– Så vi kiggede lidt til det, der i USA har fået betegnelsen Indie Brands, hvor Indie står for Independent: Iværksættervirksomheder med et Purpose, og karakteriseret ved at brandet har noget tilfælles med kunden. Deraf navnet Feel Good Company. Det skal signalere et formål og et produkt, der gør noget godt for dem, der bruger det.

I lighed med andre Indie Brands er storytelling og design derfor også en vigtig del af kommunikationen. Og den udfolder sig både på Feel Good Companys website og ikke mindst på emballagen.

– Vi har lagt stor vægt på, at vores emballage i sig selv løfter en del af fortællingen om RATION. Fx har vi haft en freelance-grafiker til at hjælpe med designet, som er skabt med den gamle cyanoprint-teknik, hvor man ”fremkalder” et negativ af motivet – i vores tilfælde fx æblestykker og havre – ved at lade det tørre i sollys. Det synes vi giver et meget flot udtryk, som i sig selv fortæller en historie om produktet.

Vil give noget videre
Men hånden på hjertet: Kan alle virksomheder ikke hævde, at deres produkter opfylder et behov hos kunderne?

– Jo, men forskellen her er, at vi i stedet for at bruge penge på marketing hver måned giver en del af det overskud, vi skaber, videre til et godt formål.

Og hvordan vil I gøre det, rent praktisk?

– Det vil vi gøre ved at sætte en SoMe-portal op, hvor vores kunder hver måned kan gå ind og stemme på en sag, de synes vi skal støtte. På den måde bliver det de mennesker, som vores produkter gør en forskel for, der er med til at bestemme, hvilken sag, vi skal videregive en del af vores overskud til. Vi vil hellere bruge penge på det end på reklamer.

Hvor meget regner I med at give videre, når I får sat systemet op?

– Det procentvise bidrag til vores purposes vil i starten være 10 procent af vores dækningsbidrag, men tanken er, at det skal stige, efterhånden som vores forretning forhåbentlig vokser, siger Jesper Schmith Kampmann.

Og det gør den – endda en del hurtigere end forventet.

Til udlandet i 2018
Feel Good Company har således i starten af januar fået RATION-baren ind i sortimentet hos 7-Eleven-kæden, der har 187 butikker i Danmark.

Kæden er en del af den norske Reitan-gruppen, der også tæller bl.a. Rema 1000-supermarkederne, så det er lidt af en skalp for den unge virksomhed.

Møder og tests hos store virksomheder har også sikret Feel Good Company fodfæste hos to store konsulenthuse, KPMG, der i dag bruger RATION som fast mødesnack, og Deloitte, der har valgt at benytte baren til deres nordiske partnerkonferencer.

– Ja, for et lille årstid siden var det målet i det hele taget at komme på markedet, men nu er det gået en del hurtigere end forventet, siger Jesper Schmith Kampmann og tilføjer:

– Vi havde oprindeligt målsat at vi ville sælge 500.000 barer det første år. Men med bl.a. 7-Eleven som kunde er salgsforventningerne for indeværende år allerede fordoblet.

I skrivende stund har Feel Good Company ordrer på ca. 150.000 barer for januar, svarende til en butiksomsætning på 3.750.000, så der forventes at være plus på bundlinjen, når regnskabsåret for 2017 skal underskrives.

Og hvornår skal I så til udlandet?

– Det er vi jo sådan set allerede, for vi har distributører i både Norge og Sverige, men vi har da talt om at tage fat på det engelske marked. Ginny er halvt englænder, så det har vi mod på. Men nok ikke før i 2018. Væksten skal jo også lige kunne finansieres, slutter Jesper Schmith Kampmann.

Du kan besøge virksomheden her.