KLUMME: Tillad mig at introducere et nyt begreb indenfor online handel – Østrogen hacking.

Østrogen-hacking vil i praksis sige, at vi skal tilføre nogle flere følelser og noget mere visuelt indhold i vores webshop-verden. Alt for længe har vi talt til fornuften, selvom vi ved, at folk shopper med følelserne.

Vi har vægtet tal og fakta over den visuelle oplevelse, fordi vi er bange for, at folk mister overblikket uden vores konstante påmindelse om, hvad produkterne koster, og hvor meget totalen nu er oppe på.

Lad mig give dig et helt konkret eksempel, jeg fandt på nettet i denne uge. Det kunne have været en hvilken som helst anden case, for forskellen imellem webshops i dag er mildest talt minimal.

Inde på Instagram valgte webshoppen Fermliving.com at køre en annonce, hvor de satte deres produktsortiment sammen til et udmærket billede, der skulle vise, hvorledes produkterne kan tage sig ud sat sammen og i praksis:

Fokus på det trivielle

Så langt så godt, men som det er tilfældet med alle andre webshops, ender brugeren, efter at være blevet inspireret lidt og have udvist interesse for ét eller flere produkterne, inde på en typisk webshop-side som denne.

Nærmest alle webshops ser således ud i dag. Farverne varierer, opsætningen ændrer sig en smule, men vi har fokus på for Guds skyld ikke at misse:

  • Leveringsvilkår 

  • Uddybende beskrivelser af produkterne 

  • Tydelige priser 

  • Fakta 

  • Fornuft 


Faktisk er Fermliving.com langt fra iblandt de værste, og webshoppen er endda begyndt så småt at arbejde med stemningsbilleder og storytelling igennem deres Instagram kanal: https://www.instagram.com/fermlivingkids/

Maskulin tænkning fra start til slut

MEN problemet er, at så snart brugeren rammer webshop-universet, så træder webshoplogikkerne i kraft. Det er webshop-logikker, som er udviklet, udtænkt og ofte også implementeret af mænd.


Det er logikker, der ikke har ændret sig siden opstarten af de første webshops for efterhånden tyve år siden, og selvom designet er blevet en smule bedre, og load-tiderne hurtigere, så er det maskulin tænkning og design fra ende til anden. 


Tillad mig trods mit maskuline køn at vise, hvorledes man via det primitive tegneprogram Paint også kunne præsentere én af varerne fra produktsortimentet, når brugeren klikker sig ind i shoppen:

Det tog mig 2 minutter at ØSTROGEN-hacke eksemplet, og det eneste, jeg gjorde, var at vise billeder af produktet i brug samt indsætte et link til Instagram, hvor webshopkunden kan gå ind og se, hvordan andre familier og børn bruger Miniature-huset.

Man kunne med fordel også lave en lille produktvideo for at inspirere yderligere, men under alle omstændigheder viser eksemplet, hvorledes man med ultra begrænsede midler og værktøjer kan fastholde blot lidt af den følelse og forførelse, som Instagram, Snapchat og lignende medier har tilført vores sociale online liv, men som fortsat er ikke-eksisterende i webshop-verden.

Sådan ØSTROGEN-hacker du din kommunikation på 3 enkle måder

Al empiri og forskning fortæller os, at 95 pct. af alle købsbeslutninger er irrationelle. Vi ved, at kvinderne spiller en central rolle i langt de fleste købsbeslutninger, og ikke desto mindre fastholder vi webshops, der er maskuline, fakta-baserede og taler til kundens rationelle tænkning.

Det kræver ganske lidt at ændre på dette rent teknisk og visuelt, men formentlig en større mentalitets- og kulturændring i branchen. Tillad mig at skubbe lidt på denne ved at komme med 3 enkle måder, hvorpå I kan begynde at ØSTROGEN-hacke jeres webshop:

           • Indsaml brugergenererede billeder og videoer fra Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat og YouTube og brug dem i jeres markedsføring og ikke mindst i jeres webshops.
Det øgede eksempelvis checkout-raten hos Vanity Fair med 24 pct.  


           • Gør produktoplevelsen langt mere visuel i jeres shops. Tilføj billeder hvor produkterne er i brug. Lav up-close shots, 360 graders vinkler og videoer. Ikke kun på produktsiderne, men i hele webshoppen. 


• Brug en ”visual marketing”-platform som eksempelvis YotPo til at integrere op imod de sociale mediers billeddatabaser, så I kommer ud over de dødssyge og utroværdige stockphotos: