Der er et eller andet med lufthavne og marketing-stunts. Tænk bare på teleselskabet T-Mobile, der for et par år siden modtog de rejsende i Heathrow Airport med en dejlig sang.

Eller på hollandske KLM og spanske Spanair, der ligeledes for et par år siden uddelte gaver til deres rejsende ved ankomsten – hver på sin måde

Men mens nævnte tre eksempler har haft det til fælles, at de har søgt at ”gøre godt” og få de rejsende til at føle sig godt tilpas, så havde det tysk-ejede hudpleje-brand Nivea sammen med Hamburg-bureauet Felix & Lamberti et anderledes mål med deres reklamestunt.

Her drejede det sig snarere om at få folk til at føle sig voldsomt pressede og yderst nervøse.

Intetanende rejsende blev fotograferet, og kunne pludselig, mens de sad i afgangshallen, se sig selv på avisforsider og tv-skærme, hvor de blev beskrevet som ”efterlyste og farlige”. Sågar lufthavnens eget højttaler-system sendte nøjagtige beskrivelser ud af deres højde, hårfarve, påklædning og bagage…

Det kunne man sikkert godt blive en smule stresset af. Ikke mindst da der til sidst dukker to uniformerede personer op med en mappe og stiler direkte hen mod en…

Men det er en reklame. Og den er ifølge Viral Video Chart verdens næstmest delte af slagsen inden for den seneste uge.

Den mest delte? Ja, det er såmænd en tegnefilm/musikvideo ”El pollito pio” – den spanske version af en oprindelig italiensk sang, der hittede i en række europæiske lande sidste sommer…. 

Se Niveas lufthavns-stunt her – efterfulgt af en Behind the scenes-optagelse. Det er en fordel at kunne tysk.

Stresstest:

Behind the scenes: