- Same procedure as every year, James, fristes man næsten til at sige, når det gælder danske bureauers deltagelse og prishøst ved den årlige internationale konkurrence i direct marketing - ECHO Awards.

Bureauerne får i disse dage besked om, hvorvidt deres kampagner får en Finalist (5. plads) eller en Leader Award (4. plads) - eller om de må vente med at få udløst spændingen til den 15. oktober, hvor guld-, sølv- og bronzevinderne afsløres ved en stor gallafest i Chicago.

Og vi kan lige så godt sige det med det samme: igen i år tager Danmark godt for sig ved præmiebordet. Syv priser - svarende til 8,2 procent af alle de ECHO Awards, der uddeles til oktober - går til danske bureauer.

RelationshusetGekko løber med to af priserne, og Adtention, Hjaltelin Stahl, Klausen & Partners, Public, Cool Gray, MediaBroker og OgilvyOne Worldwide vinder hver en.

Metallets karat afsløres først til oktober, men under alle omstændigheder er resultatet endnu en gang fornemt for Danmark, selv om resultaterne faktisk har været flottere.  

  1. Sidste års høst bød på tre sølv og fire bronze - plus at danskejede Vertics kontor i New York fik en særlig pris, ECHO Green Award, for sin del af Energy Transparency-kampagnen for Vestas.

I 2011 fik Danmark ni priser: en guld, fem sølv og tre bronze - plus den fornemme Publikumspris, som det år gik til Novozymes-kampagnen ”Old Grumpy” fra Klausen+Partners.

Også i 2010 løb Danmark med ni priser, men da var hele tre af guld, hvortil kom fem sølv og en bronze.

Finn Overgaard, der er direktør i RelationshusetGekko og europæisk dommerformand ved ECHO Awards, siger:

- Det er bare at gentage budskabet fra tidligere år. Det er glædeligt, at vi holder fast i vores flotte og anerkendte position som et af de lande, der virkelig tager fra, når der skal deles ECHO Awards ud til hele verden. Ikke mindst i forhold til vores størrelse, både som land og for så vidt angår antallet og størrelsen af vores bureauer.

Priserne uddeles ved årets DMA konference, og Danish Direct og TCC står igen i år for at arrangere rejsen til konferencen og prisoverrækkelsen i Chicago i oktober.

Disse kampagner er sikre på en Guld, Sølv eller Bronze ECHO Award

  • PensionClass for ATP - Hjaltelin Stahl
  • How to recruit a complete ambassador corps for Inspiring Denmark - Adtention
  • Find Your Hidden Treasure for FLSmidth - Klausen & Partners
  • The Red Card for DCC Energi - MediaBroker/Cool Gray
  • Everything comes alive with IBM for IBM Denmark – OgilvyOne Worldwide
  • Train with the Danish Defence for Forsvaret - RelationshusetGekko/Public 
  • Sold-out for Mannaz - RelationshusetGekko

Disse kampagner får diplom på æren af at være ECHO Leader (4. plads) 

  • CPH Advantage - If you want (7 times) more for Københavns Lufthavne - Hjaltelin Stahl
  • Last chance: 1 billion in 12 days for FIH Erhvervsbank - Hjaltelin Stahl
  • Operation ROI for RelationshusetGekko - RelationshusetGekko