Hvis man skal tro en række brancheanalytikere, er der behov for en regnskabsreform. Det er kun de hårde værdier, der tæller i rapporteringerne.

Men nu ønsker en lang række CFO’er (58 pct.) og analytikere (68 pct.), at også de bløde og uhåndterlige værdier bliver en del af rapporteringen for at gøre virksomhedernes værdiansættelse tidssvarende.

De mener GIFT (The Brand Finance Global Intangible Finance Tracker) og deres partnere på den årlige analyse, der omfatter 57.000 virksomheder på tværs af 160 markeder. Mere præcist mener GIFT, at disse virksomheder ”mangler” at værdisætte for 30 billioner (million x million) dollar.

Dette tal, skal vi kalde det for ”Fantasiliarder”, er netop ikke i regnskaberne, fordi de er så svære at værdisætte. Det drejer sig om værdien af brands, mennesker, knowhow, intellektuel kapital og værdien af partnerskaber.

Synspunktet er ikke nyt, men har også været drøftet på de seneste Davos-topmøder, hvor statsoverhoveder og topchefer mødes, og hvor påstanden er, at de nye virksomhedstyper (Airbnb, Uber + diverse tænk-ud-af-boksen-start-ups) om ganske få år vil tvinge økonomer til at ændre på BNP-beregninger.

Det har naturligvis også betydning for analytikere, når de skal værdisætte virksomheder på et aktiemarked, der er hæmmet af Old School opgørelser, altså dem man med lethed kan smide ind i Excel ark.

Bruger man det gamle ordspil om, at kun halvdelen af reklamerne virker, men vi ved ikke hvilken halvdel, kan ordene gentages om værdien af moderne virksomheder. Analytikerne kender kun halvdelen af værdien, når de anbefaler ”køb” eller ”sælg”.

At det overhovedet er en øvelse, man kan give sig i krast med i vore dage, begrundes i den ekstra transparens, digitaliseringen har tilført.

Hele 70 pct. af de adspurgte i analysen fortæller, at en ny værdiansættelse vil have betydning, når man kaster sig ud i Merger & Acquisition aktiviteter. Dermed antyder analysen også, at den tidligere form for due diligence proces ikke længere er brugbar.

Læs mere her.