Ved årsskiftet vakte tobaksvirksomheden Philip Morris en del opmærksomhed med en række helsidesannoncer i store britiske aviser med budskabet om, at man nu ville arbejde for at udfase almindelige cigaretter.

Fornylig tog tobaksgiganten så næste skridt i den – umiddelbart noget selvmodsigende – proces: Det skete ved verdens største kreative festival, Cannes Lions, hvor Philip Morris for første gang nogensinde var tilstede.

Og budskabet til branchen var klart: Hjælp os med at skabe opmærksomhed om muligheden for en røgfri fremtid. Eller som Philip Morris’ globale kommunikationsdirektør, Marian Salzman, formulerede det på Cannes-festivalen.

- Vi beder den kreative branche om at være med til at skabe opmærksomhed om det store potentiale, som videnskab, teknologi og innovation har for rygerne og de mennesker, der er omkring dem.

Tænke ud af boksen

Og det er naturligvis ikke udtryk for, at den 118 år gamle, børsnoterede virksomhed har tænkt sig at ødelægge hverken omsætning eller forretning, tværtimod:

Det handler om at gribe tiden og sætte fokus på nye typer – formentlig mindre sundhedsskadelige - ryge-produkter.

- Vi er i gang med en kæmpe transformation af vores virksomhed, hvor vi skifter væk fra cigaretter til potentielt mindre skadelige produkter. Derfor har vi behov for at tænke helt ud af boksen og på en fundamentalt anderledes måde skabe nye netværk og samarbejdspartnere, siger Charlie Stjerneklar, der er regulatorisk ansvarlig i Philip Morris Danmark, og tilføjer:

- Her spiller den kreative branche en afgørende rolle, og det er derfor, vi var tilstede på Cannes i år.

Første bureau-netværk er med

Og Philip Morris’ invitation har såmænd allerede båret frugt, idet det første bureaunetværk har meldt sig på banen og erklæret sig klar til at hjælpe med at skabe en røgfri fremtid på tværs af sine 13 kontorer.

Det drejer sig om børsnoterede Emakina Group, en uafhængig gruppe af digitale bureauer i Europa med hovedkontor i Belgien og afdelinger i bl.a. Frankrig, Holland, Schweiz og Sverige.

- En røgfri fremtid for hele virksomheden? Den udfordring er hermed accepteret, og vi vil gå i gang med det samme, sagde Brice Le Blévennec, CEO for Emakina Group, i Cannes.

Sammen med sin tilstedeværelse i Cannes offentliggjorde Philip Morris også en ny film, der forklarer de sidste 30 års udvikling af alternative tobaksprodukter. Den kan du se her.