Når Danmarks store forsikringskoncern Tryg senere på året lancerer en ny kommunikationsplatform på tværs af medier, er den udviklet af Hjaltelin Stahl & Co. Valget er truffet efter en grundig udvælgelsesproces, hvor fire andre danske og norske bureauer deltog i finalen.

– Tryg er en stor nordisk spiller med meget forskellige roller på de enkelte markeder. Vi står overfor væsentlige forandringer i kommunikationen, og vi ville være helt sikre på at finde den rigtige partner. Derfor var vi meget grundige i bureauudvælgelsen. Vi har i processen vurderet Danmarks og Norges top-bureauer, og allerbedst fandt vi altså Hjaltelin Stahl & Co. De imponerede os med en stor forretningsforståelse og sprudlende kreativitet på tværs af medier, siger Steffen Lundgren Kristensen, Head of Corporate Identity & Group Marketing hos Tryg.

Trygs kommunikation har siden ”Kyllingen”, der blev udviklet af Claus Buhl og Dorte Zangenberg i 90’erne, været både meget synlig og meget respekteret i reklamebranchen. Der var reelt her, at Trygs koncept ”tryg” blev naglet til væggen i danskernes bevidsthed.

Og senere arbejdede Tryg videre med groft sagt samme koncept, dog stadig i overvejende grad i branding øjemed. Men nu skal den helt nye kommunikation nå andre målsætninger.

– Jeg er ikke tilhænger af, at man taler om enten-eller, når der sondres mellem branding og taktisk kommunikation. Branding-kampagner skal aflede salg, og derfor skruer vi op for de taktiske elementer uden at ignorere branding-aspektet, fortsætter Steffen Lundgren Kristensen.

Han tilføjer, at Hjaltelin Stahl Gruppens oplæg netop dækker ”både-og”, og at Tryg fortsat agter at måle på brand-equity elementet af den nye kommunikation.

– Vi står overfor en fantastisk spændende opgave, og vi er utrolig glade for, at vi skal arbejde sammen med teamet hos Tryg. Hele processen har været kørt struktureret, professionelt og med en masse begejstring. Det lover rigtig godt for fremtiden, siger Steffen Hjaltelin, direktør og partner i Hjaltelin Stahl & Co.

– Jeg er enig i, at opgaven både handler om branding og taktisk kommunikation, og det spændende ved Tryg-opgaven er, at vi bevæger os ind på to meget forskellige markeder, det danske og det norske. I disse tider er det ikke lige branding med et meget stort ”B”, der er behov for. Og jeg er også meget enig i, at den rigtige kombination skal udløse salg samtidig med at Tryg positioneres rigtigt i markederne, slutter Steffen Hjaltelin.