En aktuel måling fra analysebureauet Wilke viser, at knap 60 procent af danskerne ikke ved, hvad buzzwords som co-creation, content marketing, omnichannel osv. osv. egentlig betyder. 

Derfor lanceres nu projektet #UNBUZZ og en tilknyttet hjemmeside. Målet er at gøre uforståelige business- og fag-ord forståelige for den menige dansker.

Bag projektet står 14 toneangivende danske erhvervsfolk, der alle er trætte af, at buzzwords som disruption, robusthed, millennials, forandringsledelse m.fl. bruges i flæng, uden at vi rigtig ved, hvad de egentlig betyder.

På hjemmesiden kan man derfor finde små korte videoer, der forklarer begreberne på en måde, så alle kan forstå dem.

Kapaciteter ind som støtte-pædagoger

Projektet har er række dygtige folk med på sidelinjen. Det er fx Christian Have og Kresten Schultz-Jørgensen, iværksætterne Lars AP og Stine Schulz, stress-rådgiverne Thomas Milsted og Pernille Rasmussen, topcheferne Torben Ruberg og Jesper Bove Nielsen.

Fra online-siden er det rådgiverne Rasmus Houlind og Nikolaj Mogensen, der bidrager. Initiativet er igangsat af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw.

Ifølge UNBUZZ-panelet er der som regel ”noget om de ord, når det vinder udbredelse”.

– De bliver brugt ofte af en grund. Omvendt har mange af ordene noget fluffy over sig, fordi de typisk bliver populære, inden der er enighed om, hvad de præcist dækker. Dermed risikerer de at blive helt meningsløse, mener Jonathan Løw.

Projektet er 100 pct. non-profit. Man kan via hjemmesiden skrive ind og foreslå de ord, der næste gang skal tilføjes til #unbuzz ordbogen og projektet.

Derudover foreslår folkene bag at bruge hashtagget #unbuzz, når man næste gang støder på et ord, der virker uforståeligt, og som man gerne vil have forklaret på en jordnær måde.