I fjor blev fjernbetjeningerne til tv brugt mindre flittigt i danske hjem end året før, og specielt de 15-24-årige fandt andre måder at underholde sig på.

Det viser en status over tv-året 2012, som DR Medieforskning har udarbejdet, der indgår i rapporten ”Medieudviklingen 2012”.

Det er andet år i træk, at tv-forbruget falder, men med til historien hører, at tv-seningen stadig er på et historisk højt niveau, og faldet fra 2011 til 2012 er på blot tre minutter.

Det skyldes, at mens de midaldrende har skruet en anelse ned for tv-forbruget, og de ældste ser lidt mere tv, så er de 15-24 åriges tv-forbrug faldet med 10 procent fra 2011 til 2012.

-Tallet kan lyde voldsomt, men det er dog også i den aldersgruppe, at stigningen i tidsforbruget har været størst de senere år. Fra 2007 til 2010 steg de 15-24-åriges tv-forbrug i gennemsnit med 16 procent om året mod en generel stigning på 11 procent i hele befolkningen. Så der er snarere tale om et mindre dyk end et dramatisk fald, siger medieforskerne Signe Villumsen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse fra DR.

82 procent af danskernes tid foran skærmen blev brugt i selskab med de store danske kanaludbydere:  DR, TV 2, TV3 og SBS.

Tv-tallet er 2,2 procentpoint lavere end i 2011, hvilket især kan aflæses hos TV 2 og Viasat, der har mistet seere, mens DR og SBS kom styrket ud af 2012.

Skiftet til digitalt tv, og overgangen til betalingskanal var hård for TV 2, der nu kan ses i knap fem procent færre hjem end for et år siden.