Forbrugernes vagthunde i flere nordiske lande, herhjemme Forbrugerombudsmanden, truer med at slæbe verdens største sociale netværk, Facebook, for retten, hvis selskabet ikke holder op med at vise uønskede reklamer i brugernes newsfeed, skriver idg.se.

- Det sociale netværk bryder sandsynligvis med det europæiske direktiv om privatlivets fred ved elektronisk kommunikation, da selskabet lader virksomheder annoncere direkte i brugernes newsfeed, siger den norske forbrugerombudsmand, Gry Nergard, til idg.se.

Forbrugerombudsmændene i Norge, Sverige og Danmark mener, at når Facebook gør det muligt uopfordret at placere annoncer i brugernes newsfeed, så kan de også opfattes som uønsket reklame. Og den slags er det som bekendt ikke i orden at bringe.

I et brev til EU-Kommissionen giver de udtryk for deres mishag med Facebooks annonceformat ”Sponsored Stories”, der åbner op for, at der kan vises annoncer i en ”vens” newsfeed, hvis man har interageret med et produkt eller varemærke.

Problemet er, at disse ”venner” ikke har givet deres samtykke til at modtage disse reklamer, lyder det fra Gry Nergard.

Dertil kommer, at Facebook har ændret sine annonceregler, som forbrugerombudsmændene mistænker for at være i strid med EU’s regler på området. I de nordiske lande vises annoncer således i brugernes tidlinjer, uden at ens venner behøver at ”like” et brand eller en virksomhed.

- Vi tror, at det kan være ulovligt, siger Gry Nergard.

De nordiske forbrugerombudsmænd vil i første omgang tage diskussionen om den sociale netværkskæmpes annoncer med Facebook selv. Hvis det ikke giver det ønskede resultat, så håber Gry Nergard, at EU-Kommissionen vil kaste et kritisk blik på Facebooks forretningsmetoder.

- Endelig kan en løsning være at trække selskabet for en dommer, men det er sidste udvej, slutter Gry Nergard.