Hos vindmølleproducenten Vestas indsamler supercomputere hver eneste dag, minut og sekund data om vind, vejr og vindmøllers ydeevne.

Disse data kan -  helt i tråd med en af tidens megatrends, Big Data- gøres tilgængelige for dem, det hele handler om, nemlig kunderne, via en ny digital platform, VestasOnline.

Den er kommet til verden i tæt samarbejde mellem Morten Albæks globale afdeling for marketing og kundeindsigt, Vestas’ globale IT-funktion samt forretnings- og fageksperter hos Vestas. Og sidst – men ikke mindst – strategi- og user experience-konsulenter fra det digitale bureau, Creuna.

Via platformen får Vestas’ kunder verden over præsenteret data på relativ enkel vis, hvilket skal maksimere den økonomiske fortjeneste ved driften af deres vindmøller, lyder det.

Big Data med ROI

Eksempelvis får brugeren adgang til applikationen Vestas PowerForecast, hvor han eller hende, ved hjælp af grafiske visualiseringer af data fra den specifikke vindmøllepark, får adgang til eksempelvis forecasts, der viser, hvor meget energi, vindmølleparken vil generere i den nærmeste fremtid og dermed også, hvor meget el, kunden råder over og kan sælge på energibørserne.

- Med VestasOnline har Vestas gjort Big Data tilgængelige og konverteret dem til vigtig viden og mere forretning for deres kunder. Kunderne kan nu styre deres vindmøller mere effektivt og lønsomt og har udsigt til endnu større økonomiske fordele, siger Lars Elkjær Andersen, Account Director hos Creuna

Creunas konsulenter har igennem hele 2012 arbejdet på opgaven og bl.a. bidraget med strategisk rådgivning, ”produktkommercialisering” og konceptudvikling.

Creuna har også designet den landingpage, som markedsfører Vestas’ nye platform.