Siden Mads Nipper i 2014 blev koncernchef i Grundfos, er det gået rigtigt godt. Både med den globale indtjening og med de bløde værdier, der altid har spillet en vigtig rolle for koncernen.

Seneste regnskab er det stærkeste nogensinde og viser en omsætning på 25,6 mia. kr. og et resultat før renter og skat på 2,3 mia. kr.

Men det er nu successen med de bløde værdier, der er anledningen til interviewet:

– For mig spiller det ingen rolle, om man kalder det CSR, bæredygtighed eller noget helt tredje. Det er bare en leg med ord. Det er helt fundamentalt for os at skabe værdi for alle virksomhedens interessenter. Det er det, jeg forbinder med CSR, siger Mads Nipper.

Er der nogle erhvervsledere, du synes, der gør det rigtigt godt CSR-mæssigt?

– Her i huset følger vi naturligvis Niels Due Jensen, der har ansvarligheden i sit DNA. Hans grundværdi var og er, at man skal skabe værdi for andre end blot aktionærerne.

– Internationalt er Paul Polman, Unilever-CEO’en, værd at anerkende. Hans store styrke er, at han ikke har slækket på ambitionerne om at drive en profitabel virksomhed, der vokser samtidig med, at han vælger at være talsmand for en bredere dagsorden om bæredygtighed og også internt i virksomheden går forrest, så de rent faktisk handler på løfterne.

– Det vigtige ved Polmans eksempel er, at han ikke ”bare” står for det frelste perspektiv, men at der faktisk er rigtig god forretning i at drive en virksomhed, der står meget stærkt på bæredygtighed og dermed skaber værdi for alle interessenter, herunder aktionærerne.

Og hvorfor er det vigtigt?

– Når vi fx taler om FN og SDG-målene, får de målsætninger en helt anden troværdighed, når det ikke kun er FN-ansatte, politikere og NGO’erne, der taler om de nye bæredygtighedsmål.

– Jo flere topchefer for de store koncerner, der går forrest, desto tungere vejer CSR-budskaberne. Jeg underkender ikke CSR-direktørernes indsats, men det er jo forventeligt, at netop du som CSR-direktør mener, at CSR er vigtigt.

– Det er derfor, at folk med Paul Polmans kaliber – og salgsdirektørerne i de samme store koncerner – skal tale om bæredygtighed. Hvilket faktisk betyder, at i fremtidens verden skal CSR-afdelingerne opløses, fordi ansvarligheden er implementeret i alle dele af virksomheden.

At drive virksomhed bør give mening for alle

Og din egen CSR-vej?

– Den har i mange år ligget latent. For jeg har egentlig altid ment, at det at drive virksomhed skal give mening for alle. Tag medarbejderne som eksempel. Vi bruger jo mere tid med vore kollegaer, end vi bruger tid med vores familie og venner. Alligevel er holdningen i langt de fleste virksomheder, at jobbet blot er sted, hvor man laver et stykke arbejde og tjener sine penge og gør karriere. Men når vi nu tilbringer så meget tid dér, skal det også være et sted, der er dybt meningsfyldt for den enkelte.

– Jeg opdagede i min tid hos LEGO, at min primære drivkraft var at se julelysene i øjnene hos børnene, når de legede med klodser. For legen, der jo ligger til grund for selve idéen i LEGO-koncernen, er så ufattelig udviklende for børn og for deres videre rejse i livet.

– Dengang kaldte jeg det ikke bæredygtighed eller CSR, men det var det, der fik mig ud af sengen og gøre mit bedste. Det var ikke slet ikke resultatet på bundlinjen. Men det var først, efter jeg kom til Grundfos, hvor bæredygtighed spiller en ikonisk rolle, at jeg fandt ud af, at det her er ikke bare en dimension af at drive forretning. Men CSR er dét, der skal drive forretningen.

Prøv at uddybe det?

– Det er en god øvelse at tænke over, hvilken tale man gerne vil have til sin pensionering. Vil man huskes for at have skabt enorm aktionærværdi? Eller vil man huskes for at være en del af en rejse, der virkelig gjorde en forskel for verden, og som man er stolt af at fortælle til sine børnebørn? 

– Og når man udlægger det på den måde, så bliver det ufattelig simpelt. Så har man et sigte for sin CEO-vej, der lyser substantielt op for enden af tunnellen. I Grundfos vil vi gerne spille en afgørende rolle for at løse verdens klima- og vand-problemer. Så enkelt, men også så ambitiøst, er det.

CSR er en konkurrence-parameter

Har det haft betydning, at du oprindeligt har baggrund i marketing?

– Nej, det tror jeg egentlig ikke. Men jeg har haft fordele af, at jeg har arbejdet med professionel kommunikation i mere end to årtier. Måske især evnen til at gå i dialog om meget komplicerede emner?

– Var jeg kommet til en virksomhed, der dybest set var ligeglad med bæredygtighed, så havde min opgaven muligvis været større. I Grundfos har ansvarligheden altid været en del af virksomhedens DNA. Og jeg har så forsøgt at sætte yderligere strøm til den agenda, så jeg har haft det store privilegium, at jeg ikke skulle opfinde noget, fordi det allerede var en stor del af virksomheden.

Er vi enige om, at CSR er en konkurrence-parameter?

– Helt afgjort. Og på rigtig mange måder. Vore kunder går ind for energieffektive løsninger, og de stiller i stigende grad krav til bæredygtighed. Det slår først igennem på B2C-markedet, men også inden for B2B vil det rykke. Det ser vi allerede nu.

– Og glem ikke, at ansvarlighed er vigtig som employer branding. De dygtigste og mest ambitiøse unge vil arbejde et sted, hvor der er en meningsfuld dagsorden, hvor man står for noget større end bare top- og bundlinje.

– Så jeg tror på, at verden står i begyndelsen af en rejse, hvor de virksomheder, der står for noget positivt, og gør en positiv forskel, vinder over de virksomheder, der kun tænker på prissætning og top- og bundlinje. Det var derfor, jeg nævnte Paul Polman til at begynde med.  

CSR kan skaleres til alle brancher

Er der industrier, hvor bæredygtighed kan undværes?

– CSR-tankegangen kan bruges i alle brancher. Jeg har da været udsat for erhvervsledere, der siger, at jeg er hellig, fordi vore produkter grundlæggende er bæredygtige. Men dem svarer jeg, at jeg tør vædde på, at jeg kan forklare, hvordan de også kan bidrage til større bæredygtighed i deres virksomhed.

– Selv et selskab som verdens største investeringsselskab BlackRock har en hel klar holdning til, hvad de investerer i, og hvad de ikke vil investere i. Og for en bank er det da indlysende at have en holdning til, om man giver lån til meningsfyldte produkter eller fx. våben. Der er masser af muligheder, der kan eskaleres rigtigt vidt i alle brancher.  

Prøv at nævne nogle perspektivrige CSR-initiativer i Danmark i fremtiden?

– Vi bør på alle områder se Danmark som et globalt foregangsland for ansvarlig virksomhedsdrift. Og en dagsorden, vi helt naturligt bør involveres i, og hvor det er utilgiveligt, hvis ikke Danmark har ambitioner om at være absolut ledende, er inden for energieffektivitet og på at spilde så lidt vand i rørsystemer som muligt.

– Og jeg er sikker på, at Novo Nordisk og Vestas har tilsvarende ambitioner. Begge virksomheder har styrkepositioner inden for healthcare og vedvarende energi. Hvis jeg kunne bestemme, ville jeg sørge for, at vi som nation styrker indsatsen inden for industrier, hvor vi er i absolut verdensklasse, selvom vi kun er 5 millioner mennesker, kan vi virkelig sætte os selv igennem som nation.

– En anden CSR-vinkel er employer branding.  For en virksomhed, som arbejder seriøst med CSR, vil være et sted, hvor de dygtigste folk står i kø for at få arbejde i fremtiden. Jeg kan give et eksempel. Da vi sidste år var case-virksomhed for CBS med både danske og internationale studerende, fik vi gennem projektet forklaret: Hvad er vores ambition? Hvad er det, vi står for, og hvor vil vi gøre en forskel?

Pludselig stod vi med nogle af de allerdygtigste i hele verden, som tidligere kun drømte om at arbejde for McKinsey eller Boston Consulting Group. Nu søger de til den her mellemstore smedevirksomhed, der ligger i en lille by ved navn Bjerringbro, og det er især på grund af, at de har lyst til at være en del af noget, der virkelig er vigtigt for verden, slutter Mads Nipper.

Faktaboks

Pumper bruger cirka 10 pct. af verdens samlede strømforbrug, men hvis man forestillede sig, at alle pumper var som Grundfos’ bedste, ville energiforbruget kunne nedbringes til det halve.

– Og selvom det måske ikke er en helt realistisk drøm, er jeg overbevist om, at vi kan bidrage direkte og indirekte til at nedbringe verdens samlede strømforbrug med 1-2 procent, siger Mads Nipper.

– Tænk på, hvad det ville gøre for flygtningestrømme og konflikter, hvis der var rigeligt med rent drikkevand i Nordafrika? På længere sigt ville det løse mange af de problemer, der er Europas største hovedpine lige nu. Nemlig flygtningestrømmene.