En ny kommunikationsindsats fra IKEA Danmark – skabt i samarbejde med bureauet We Love People - skal øge kendskabet til IKEA som en arbejdsplads med stærke karrieremuligheder.

Målet er at rekruttere ambitiøse medarbejdere med erfaring fra detailhandel og at blive kendt som den bedste arbejdsplads inden for detail i 2020, fortæller Teresia Palm, der er HR-chef i IKEA Danmark:

- IKEA er et kendt brand i befolkningens bevidsthed, men vi har ikke været gode nok til at fortælle om karrieremulighederne i IKEA. Det råder vi nu bod på med en relancering af vores employer brand – ikke som en kortsigtet kampagne, men som en vedholdende fortælling om IKEA som en mulighedernes arbejdsplads, siger hun.

Medarbejdere i hovedroller

Kommunikations-indsatsen består bl.a. af en hovedfilm og et nyt jobunivers på IKEA’s hjemmeside.

Hovedrolleindehaverne i hovedfilmen er otte medarbejdere, der fortæller om hverdagen i IKEA og om deres eget karriereforløb, som har ført dem vidt omkring i virksomheden.

Beretningerne skal sammen danne en fortælling om IKEA som en rummelig arbejdsplads med mange karrieremuligheder, og Teresia Palm er godt tilfreds med resultatet:

- Jeg synes, mine kolleger rammer hovedet på sømmet i deres beskrivelser af, hvad IKEA kan tilbyde.

- Vi har et stærkt sammenhold og masser af plads og muligheder for den enkelte til at forfølge hans eller hendes drømme og gøre karriere – uanset om det er opad eller på tværs i IKEA’s organisation, siger Teresia Palm.

Har meget at byde på

Kommunikationsindsatsen består i tillæg til kampagnefilmen af fire cut-down versioner til aktivering på social, native og Youtube.

Indsatsen rummer også in-store kommunikation i de fem varehuse samt et nyt jobunivers på www.IKEA.dk/job, hvortil kommer, at medarbejderne og karrierefortællingen desuden vil være omdrejningspunktet for et PR-spor, der også skal underbygge IKEA’s employer brand.

Og IKEA har meget at byde på, lyder det fra Teresia Palm:

- IKEA rummer mange forskellige fagområder, og vi har stort fokus på både personlig og faglig udvikling. Det giver nogle helt særlige muligheder for at udvikle sin karriere under ét og samme tag – uanset om man vil gå ledervejen, specialisere sig i et område eller prøve kræfter med et helt nyt fag.

Det er We Love People, der står bag relanceringen af IKEA's employer brand - men for god ordens skyld skal det lige nævnes, at Hjaltelin Stahl fortsat er IKEA Danmarks primære reklamebureau.

Se hovedfilmen herunder.

Uitch Iscratch er produktionsselskabet bag - Uffe Truust har instrueret, Jacob Salling har produceret og Mads Thomsen har fotograferet.