Politikere af alle kulører har i år taget Danske Banks MobilePay-app til sig og bruger den, når der skal rejses kampagnepenge via de sociale medier.

Et eksempel er Enhedslistens frontkvinde Johanne Schmidt-Nielsen, der samler donationer ind under parolen: "Fællesskab fungerer”.

På den modsatte fløj har Anders Samuelsen hos Liberal Alliance også været særdeles aktiv sammen med partiets trofaste støtte Lars Seier Christensen.

- Læg mærke til, at mens Johanne Schmidt-Nielsen spiller underdog og på fællesskabets værdier, så er tonen en helt anden hos Liberal Alliance, hvor Lars Seier Christensen eksempelvis har spillet ”Sugar Daddy”, siger Jan Christiansen, managing partner i PrettySocial Media.

- Han har punget ud, når brugerne har hhv. liket eller delt hans update.  Dvs. at hans donationer voksede, når brugerne distribuerede budskabet, og dette også selvom mange af brugerne bruger kommentarer som: ”Lad os gøre Lars Seier fattig”, fortsætter han.

VIGTIGT! GÆLDER KUN INDTIL KL 24:00 IAFTEN. (NU LUKKET MED 565.000 KRONER SOM RESULTAT. TUSIND TAK!)Kære venner, LA...

Posted by Lars Seier Christensen on 30. maj 2015

Han mener, at det er et udtryk for, at Lars Seier Christensen og Liberal Alliance langt hen ad vejen bedst har forstået den dynamik, der skaber donationer på sociale medier.

- Og jeg tør godt garantere, at hans stunt har indbragt klart flest donationer, fortsætter Jan Christiansen. 

Dermed er han også blevet lidt af et skræmmebillede for den røde blok.

- Det er i øvrigt også interessant, at begge fløje bruger MobilePay som det naturlige donationsværktøj.  MobilePay er blevet et begreb herhjemme, ligesom vi Googler noget, når vi søger, slutter Jan Christiansen.