De fire største messaging-apps, WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger og Viber, har i dag i alt flere brugere end de fire største sociale medier, Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn, til sammen.

Udviklingen skyldes, at flere og flere online-samtaler flytter til private grupper, chattråde og messaging apps.

Og intet tyder på, at udviklingen aftager, snarere tværtimod.

Det stiller nye krav til, hvordan virksomheder kommunikerer og bruger sociale medier, men i høj grad også til, hvordan virksomheder og brands arbejder med social listening og data, mener Catharina Persson, Senior Insights Advisor på sociale medier hos Infomedia.

- Brugen af messaging apps er udtryk for et nyt forbrugsmønster og kanaludbud. De fleste kanaler tilbyder nu en kommunikationsvej, der er en-til-en eller få-til-få i stedet for en-til-alle, og det skaber helt nye måder at arbejde på hele vejen rundt fra strategi til eksekvering og måling, siger hun.

Book flyrejsen eller bestil en burger

Mange virksomheder færdes allerede hjemmevant på de nye platforme og bruger dem som et værktøj til kundesupport og –service.

Et eksempel er det hollandske flyselskab KLM, der bruger messenger bots til at udsende bookingbekræftelser, rejseopdateringer og boardingpas.

Burger King lader dig sågar bestille en burger i Facebook Messenger, og Adidas har i Whatsapp bygget hyper-lokale communities i byer rundt om i verden, ligesom de har brugt Twitters egen direct messaging funktion for at sætte lokale brand-advokater i dialog med sponsorerede spillere.

I 2016 har også flere danske virksomheder forsøgt sig med chatbots i Facebook Messenger. Herunder DR, der i december lancerede en nyhedsbot for at nå den yngre målgruppe, ligesom Rosendahl og Holmegaard i samarbejde med MediaCom Beyond Advertising, har udviklet en chatbot, der skal hjælpe danskerne med at finde de helt rigtige julegaver til familien.

Catharina Persson forventer, at langt flere medier og danske virksomheder vil inddrage forskellige messaging apps i deres kommunikation i 2017.

- Virksomhederne får brugernes fulde opmærksomhed og rammer direkte ind i indbakken på den enhed, brugeren altid har på sig, altså mobilen, og for brugerne er det nemt og bekvemt. De slipper for at downloade og opdatere apps, de alligevel aldrig eller sjældent bruger, og de kan få fat på det, de mangler, i apps de allerede bruger, siger hun.

Og effekten?

På årets Websummit, hvor flere af de største virksomheder og tech-giganter mødtes, var der bred enighed om, at messaging apps bliver en endnu vigtigere marketingplatform fremadrettet, men hvad med effekten?

Den er også værd at skrive hjem om, fortalte fx Michael Schmilov, COO hos Viber – groft sagt en israelsk pendant til WhatsApp – der ser messaging apps som en gylden mulighed for online marketing, hvor man kan skabe enormt engagement.

Noget lignende hørtes ifølge Catharina Persson – der også deltog på Websummit – fra Ted Livingston, der er CEO hos KIK Messenger.

Noget tyder altså på, at kommunikatører og marketingsansvarlige står over for at skulle lægge en ny strategi:

Hvordan tænker man messaging apps ind i kommunikationsflowet – og hvordan vil kan man måle effekt og overvåge sociale medier fremover?

Et svært spørgsmål at besvare, som ikke gøres enklere af, at social listening meget vel kan blive endnu mere ”intelligent” fremover, fordi brugen af chatbots og kunstig intelligens giver hel ny data om brugernes adfærd og holdninger.

- De nye muligheder for kommunikation betyder, at virksomheder og brands skal finde nye monitoreringsmodeller. Det er nødvendigt at kunne overvåge og måle kommunikationen i messaging apps for at kunne kommercialisere det, og det er både virksomheder og messaging-udbyderne interesserede i, slutter Catharina Persson.