Det populære sociale medie Snapchat tiltrækker flere og flere brands, som gerne vil i kontakt med de mange især unge brugere.

Tal fra DR Medieforskning viser, at Snapchat er vokset med 140 procent fra 2013 til 2015, og da omkring 75 procent af brugerne i dag er under 30 år, har brands som Gucci, Calvin Klein, Cosmopolitan, VICE og American Apparel ikke været sene til at adoptere Snapchat som marketingkanal.

Men det er ikke kun de hippe, internationale medie- og fashion-brands, der arbejder med mediet i deres marketingmiks - herhjemme kan vi også være med, og en af de mere interessante cases kommer fra forsikringsselskabet Alka.

Selskabet kørte tidligere i år - i samarbejde med bureauet Fireball - en tre måneder lang kampagne på Snapchat med ugentlige Live Stories og konkurrencer.

Hov, hvor blev det af?

Temaet var indbrud/tyveri og en særlig forsikringstype, rettet mod netop unge, og målet var at nå ud til de 20-30-årige på en engagerende og ikke-forstyrrende måde, fortæller Jacob Spangenberg, der er salgs- og marketingdirektør hos Alka:

- Vi ved af erfaring, at disse aldersgrupper udgør et vanskeligt segment - ikke mindst for sådan nogen som os, fordi forsikring notorisk er et lavinteresse-område. Og undervejs i vores idéproces om kampagnestil og medievalg, kom vi frem til, at Snapchat ville være det helt oplagte medie til denne aktivitet.

Hvorfor det?

- Fordi Snapchat jo netop er konstrueret sådan, at de fotos, du ”snapper” til vennerne, forsvinder efter fx 10 sekunder. Og med det at noget forsvinder, havde vi den klare parallel til temaet om indbrud og tyveri, siger Jacob Spangenberg, der sammen med sine kolleger hos Alka generelt gør en del ud af at prøve nye medie- og marketingmuligheder af.

Vil gøre det igen

Kampagnen kørte over en fire-måneders periode i samarbejde med Fireball, og hver uge brainstormede kampagne-teamet, der bestod af en community manager og to kreative direktører, sig frem til en ”story”.

De skabte storyboard og filmede - i alt blev det til 12 30-sekundersfilm - der alle handlede om at miste en eller anden ting: En laptop, en cykel, en taske osv.

Følgere, som tog et screenshot af genstanden - som naturligvis var orange, som Alkas brand-farve - kunne sende deres screenshot ind sammen med deres navn og nummer og vinde en præmie.

Det skabte næsten 800 leads - og ikke mindst engagement:

- Vi kunne se, der var noget i det. Det var naturligvis også en godt eksekveret kampagne, men engagementet var stort. Det samme var konverterings-raten. Snapchat-kampagnen gav en mere effektiv konvertering end vi har set i andre direct- eller social media-satsninger, siger Jacob Spangenberg.

Er det noget I vil prøve kræfter med igen?

- Det er jeg sikker på, vi godt kunne finde på. Men det er en smal og meget målgruppebestemt indsats, så det er ”mellemregningerne”, der gør det interessant. Altså den grad af engagement, vi har set fra brugernes side. Og så betyder det jo også noget, at det er med til at fortælle en historie om Alka som en innovativ og digital virksomhed. Det er helt sikkert også en vigtig faktor.

Se en film om kampagnen her.