KLUMME: De fleste B2B-virksomheder holder igen med deres tilstedeværelse på andre sociale medier end LinkedIn. Årsagerne er ikke overraskende.

Dels handler det om gamle vaner og træghed overfor at skulle i gang med nye discipliner. Dels kan det føles lidt uoverskueligt at omstille forventningerne til, hvilket indhold man som B2B-virksomhed skal levere.

I virkeligheden er det paradoksalt, at man i virksomhedsregi har svært ved at finde det rigtige ben at stå på, når det gælder Facebook.

De fleste af os har let ved at poste mere private opslag, men vi har det straks mere svært, når det handler om at poste indhold med en arbejdsfaglig vinkel.

Og netop det skisma er en del af forklaringen på mange B2B-virksomheders manglende gennembrud på de sociale medier.

To sider af samme sag

Du kan ikke kommunikere med en hel virksomhed på én gang – du kan kommunikere med et menneske. Og det mantra skal virksomheder turde overføre til deres ageren på de sociale medieplatforme.

Det kræver et opgør med en produktcentreret inside-out tankegang. Det betyder, at virksomheder skal turde være inspirerende – moderne 1:1-kommunikation handler om mere end produktet.

Det handler om brugerens oplevelse, og den forskel dit B2B -produkt gør for fx medarbejderne i den virksomhed, du gerne vil sælge til.

Interaktion giver vigtig viden

Det kræver en transformation og et nyt mindset at få det optimale ud af SoMe i B2B-regi. Virksomhederne skal søge en bredere tilstedeværelse.

Undersøgelser viser, at B2B-kunder kan være op til 60-90 pct. gennem købsprocessen, inden de formelt kontakter en udbyder. Det gør de sociale medier til et vigtigt touchpoint, hvor likes og kommentarer bliver første interaktion mellem virksomhed og kunde – og selve forudsætningen for at kunne konvertere SoMe-relationer til leads og salg.

Så selvom en kommentar ikke direkte er kroner og ører værd, så kan den data, du får fra brugerens interaktion, være værdifuld, hvis du arbejder strategisk med din data.

Vær thought-leaders

Virksomheder skal turde være eksperter inden for deres branche. SoMe handler nemlig om at skabe kontakt og udvikle relationer. Ved at vælge de rigtige platforme understøtter I, hvem I er og åbner muligheden for at indgå i en snak med jeres potentielle kunder.

Del jeres viden og indsigt inden for jeres branche – det får virksomheden til at fremstå som en kapacitet, så potentielle kunder får noget ud af at følge lige netop jeres virksomhed. En vigtig fordel ved at være en B2B virksomhed i en SoMe-verden, er, at I har en større mulighed for at ramme rigtigt med jeres budskaber og indgå i en dialog med de mennesker, der er interessante for virksomheden.

B2B-virksomheder har som regel smallere målgrupper, end B2C-virksomheder normalt har, men glem ikke de relevante influencers i B2B-beslutningsprocessen. Det giver en gylden mulighed for at ramme mere præcist med jeres budskaber.

Lyt og bliv klogere

Så hvordan vælger man den eller de rigtige platforme? Der skal graves lidt. Hold fx øje med, hvor dine konkurrenter bruger krudtet, og hvor din målgruppe interagerer. Find ud af, hvor dine kolleger og dit netværk går hen for at få nyheder, råd og indsigter.

Men måske allervigtigst – bid mærke i hvad kunderne spørger om, når de kontakter jer. Er der tegn på nye trends, emner eller udfordringer? Hvis der er – så adressér det i jeres posts. Og tal endelig til dine modtagere i en ligefrem og personlig tone.

Tænk på det som den gode samtale, hvor der både er plads til at tale, lytte og blive klogere.

God fornøjelse. Måske ses vi derude.