Hvordan får man 10-16-årige børn og teenagere til at interessere sig for kvantefysik?

Hmm, tjaa, bombombom. Man kunne jo uddele en pædagogisk folder i sjove farver. Eller sende en dygtig professor ud på skolerne og fortælle om fotoner, lysår og dobbelt-spalte-eksperimenter.

Eller man kunne hyre et kreativt bureau.

Og det var præcis, hvad to professorer og en lektor fra Syddansk Universitet gjorde, da de gik i gang med at realisere projektet.

Valget faldt på bureauet We Love People, som til formålet skabte ”KvanteKarina” - en animeret YouTuber, der på ganske kort tid har fået over 5.000 følgere og opnået næsten 150.000 views.

Der kommer stadig et nyt afsnit løbende hver uge - det seneste har titlen ”Darkness overalt” - men allerede nu er resultaterne så positive og overbevisende, at serien er ved at blive oversat til 10 andre sprog, herunder kinesisk og islandsk.

En krog i målgruppen

Baggrunden for projektet skal naturligt nok findes i det faktum, at løsninger på klodens problemer og universets gåder også er en del af pensum for den næste generation.

Det er med andre ord de unges talent, der skal sikre, at strømmen af innovative løsninger ikke tørrer ud, og derfor søgte - og fik - forskerne fire mio. kroner fra A.P. Møller-fonden til netop dette projekt: At gøre børn og unge interesserede i kvantefysik.

- Det er svært at få engageret de unge i kvantefysik, men dels kan jeg lide en udfordring, dels fortjener Danmark bedre. KvanteKarina kan ikke erstatte en lærer, men karakteren kan være en krog, der bringer de unge ind på den forklarende web-portal, siger Francesco Sannino, professor i teoretisk fysik ved SDU og initiativtager til projektet.

Med ambitionen om på en anderledes måde at få flere unge til at interessere sig for atomer, fotoner og dobbelt-spaltning hyrede Sannino derfor We Love People, som bragte solid animations-erfaring og purpose-tilgang til bordet.

Lanceret af ægte Youtuber

Peter Hellmers, der er tekstforfatter på We Love People, siger om valget af en animeret YouTuber-figur:

- Animationen gør det muligt både at vise de allermindste ting og springe langt ud i universet. Samtidig er YouTube dér, hvor målgruppen er. Platformen er også interessant, fordi der er spontan feedback – de unge er vant til at kommentere. Én ting er følgere og reach, noget andet er de mange kommentarer og spørgsmål, som SDU svarer på – på KvanteKarinas vegne.

I øvrigt lancerede KvanteKarina sig selv, som enhver anden ny YouTuber ville have gjort det: Ved at alliere sig med en mere kendt influencer.

We Love People fik således den unge YouTuber Miaxfashion ind for at ”mødes” med KvanteKarina og give hende gode råd.

Denne video lagde Miaxfashion på sin kanal, og hermed var KvanteKarina født på nettet.

Dansk videnskabs Mickey Mouse

Hos bureauet var man fra starten helt med på, at emnet var low-involvement – og at der derfor skulle utraditionelle greb til, forklarer Peter Hellmers:

- Men rigtig mange brikker faldt på plads med ideen om at skabe en YouTuber. Formatet giver os mulighed for at hoppe fra teenageproblemer til kompleks kvantefysisk på lidt over ét minut – og samtidig underholde og være vedkommende. 

Og på Syddansk Universitet nøjes man ikke med at kalde de foreløbige resultater for gode – de har, mener initiativtageren, potentialet til at revolutionere de unges syn på fysik:

- KvanteKarina har den rette tone-of-voice og er skabt med de rette værktøjer. Hun har muligheden for at blive den danske videnskabs Mickey Mouse. Det er en måde at bygge bro på – og nå ud til mange, siger Francesco Sannino.

CEO Karina Holm Henriksen fra We Love People understreger, at det er ”en drøm af en opgave for et reklamebureau, fordi det forener en god sag med et stærkt purpose og en løsning, hvor kreativitet og storytelling power har stor betydning”.

Mød KvanteKarina på Instagram her - og besøg hendes YouTube-kanal her - og se hendes første film her.