Coca-Cola har altid været kendt for en relativt klassisk tilgang til markedsføring, men nu træder læskedrik-giganten nye reklamestier på det danske marked.

Det sker med YouTube-kanalen CokeTV, der gik i luften i påsken med tre af de største danske youtubere som værter, nemlig Gex, Astrid Olsen og Max Marius.

Og det ser ud til at have ramt målgruppen lige midt i skiven: I skrivende stund har første episode været vist mere end 130.000 gange, kanalen har fået mere end 5.000 abonnenter – og blandt reaktionerne på de sociale medier finder man følgende begejstrede udbrud: "Ej hvor fedt”, ”Mega cool med det CokeTV der”, ”Glæder mig sååå meget til se de kommende afsnit”.

Angstprovokerende
Peter Hædersdal, der er Senior Brand Manager i Coca-Cola Danmark, siger, at det er en helt ny måde for Coca-Cola Danmark at markedsføre sig på:

- I arbejdet med youtuberne har vi skulle slippe tøjlerne meget mere, end vi plejer. Hvor det normalt er os, der har planlagt alt ned til mindste detalje, er det i CokeTV helt anderledes op til værterne at skabe indholdet. Og det har været angstprovokerende, men også lærerigt, for os.

Også for Ogilvy Danmark, som er bureauet bag lanceringen, har der også været tale om at skulle finde en balance.

Annette Pryce, kontaktdirektør i Ogilvy Danmark, siger:

- For at kanalen skal fungere, skal den være troværdig. Og det bliver den kun, hvis youtuberne folder sig ud på deres egen måde –det er jo det, folk elsker dem for. Samtidig skal indholdet tappe ind i Coca-Cola brandets kernefortælling og være med til at forstærke det aftryk, Coca-Cola sætter hos de unge. Så; det har krævet en meget fin dosering af henholdsvis kontrol og frihed.

Skal skabe dialog
Den nye platform er tænkt som dialog-skaber: Værterne skal inspirere unge mennesker til at føre deres idéer og drømme ud i livet. Og følgerne kan indgive ønsker til, hvad værterne skal bringe til live på CokeTV.

Projektansvarlig i Ogilvy, Sally Dall Azan, siger:

- I vores øjne er det ikke nok, at kanalen blot underholder. Den har et større budskab i sig, som handler om at opfordre unge mennesker til at udleve deres drømme og ønsker til livet. Fordi Coca-Cola står bag, kan vi sætte strøm til og gøre det spektakulært og underholdende, men det vigtigste er, at vi får givet de unge blod på tanden til at turde sætte barren højt og gå efter deres drømme.

I skrivende stund har første episode været vist mere end 130.000 gange og kanalen har fået mere end 5.000 abonnenter.

Hver torsdag klokken 16.30 går en ny episode i luften, og du kan se teaseren og første episode her.

Teaser

 

Første afsnit