KLUMME: Vi har på det seneste talt en del om de store og små ændringer i Facebooks algoritme. 
  • Hvordan påvirker algoritmen virksomheders muligheder for at kunne distribuere deres content 
  • Hvor mange vil content nå ud til? 
  • Hvordan opnår de den rette mængde engagement? 
Det virker som om, at mange virksomheder mener, at alt det, der ikke lykkes, er algoritmens skyld. De ”glemmer” at tage ansvar for kvaliteten af eget content. 
 
For det gode content vil altid vinde, og på bagkant af de sidste store algoritmeændringer er det relevant at se nærmere på et godt eksempel på dette.  
 
Et eksempel, hvor det gode content vinder. Ikke bare som den gode case, men også hvor den opfylder de rette kriterier for godt content. 
 
En sørgelig optakt 
 
Optakten er i bund og grund sørgelig. Ove, en mand på 47år med Downs Syndrom, dør lidt uventet. Ove var en af Danmarks største fans af brandmænd og brandbiler.  
 
Under de praktiske samtaler med familien kommer bededame Zofiia Rose fra BegravelsesService.dk til at love familien, at naturligvis skal Ove bæres fra kirken til rustvognen af seks uniformerede brandmænd.  
 
Men hvordan skaffer man seks brandmænd i løbet af blot fire dage, som frivilligt vil stille op? Zofiia Rose skriver en personlig og dybtfølt update på Facebook og efterlyser dem.
 
Opslaget går viralt med +900 likes, +150 kommentarer og tæt på 350 delinger. Zofiia er sidenhen blevet kontaktet/interviewet af medier som Ekstra Bladet, BT, TV 2 Lorry, Jyllands-Posten, Metro Express etc, hvilket vidner om et godt stykke content. 
 
30 brandmænd mødte op 
 
Endnu vigtigere er det, at Ove fik sit ønske opfyldt, fordi der troppede intet mindre end 30 brandmænd op og fulgte ham på den sidste rejse. 
 
Zofiia Rose er først og fremmest glad for at de fik sendt Ove rigtigt afsted. For som hun skriver: Det er sådan en "det ved jeg bare" følelse...  
 
Samtidig er det jo rart, at BegravelsesService.dk pga. den store omtale fremstår som en virksomhed der er parat til at gøre noget ekstra for sine kunder, som jo oftest er i en meget emotionel periode af livet. 
 
De rette kriterier er opfyldt 
 
Historien opfylder de fleste kriterier for at ramme noget content, der går viralt. Hos TV 2 Nord bruger de fx følgende kriterier for deres netnyheder: 
 
  • Følelser 
  • Sensation 
  • Solo 
  • Ægte Nordjysk 
  • Konflikt 
  • Aktualitet 
  • Væsentlighed 
 
Kigger man på ovenstående kriterier, så opfylder denne update 1, 2, 3, 6 og ikke uvæsentligt så er kriterie 1: følelser opfyldt til overflod. 
 
Pointen er naturligvis, at virksomheder med fordel kan inddrage nogle af ovenstående kriterier i jagten på det gode SoMe content.  
 
Og blot for at understrege det, så er: følelser, solo, lokalt, aktualitet og væsentlighed kriterier, som alle virksomheder bør stræbe efter i deres SoMe content.