KLUMME: Facebook har for nyligt annonceret sit europæiske indtog på markedet for køb og salg mellem private.

Funktionen hedder Facebook Marketplace og har indtil videre kun været tilgængelig for brugere i USA, UK og Australien.

Nu lanceres succesen imidlertid i 17 europæiske lande, bl.a. Danmark, og vil blive rullet ud for alle brugere i den nærmeste tid.

Det, tror jeg, også får positive konsekvenser for annoncørerne på sigt.

Hvad kan markedspladsen?

Facebook Marketplace er integreret i din almindelige Facebook app – og er simpelthen en destination, hvor du har mulighed for at købe og sælge private genstande.

Ud fra erfaringen i de tre foregangslande ved vi, at folk sælger alt fra billige, brugte løbesko til dyre biler – noget som kunne vriste brugere fra dba.dk, bilbasen, med flere.

I USA taler man om, at markedspladsen allerede nu er en alvorlig konkurrent til Craigslist og eBay – de to store spillere på markedet for privat online handel – og har kun været i gang i dets nuværende form siden oktober, 2016.

Den største fordel ved at handle på Facebooks Marketplace er, at handlen foregår på Facebooks eksisterende platform, hvor man hurtigt kan få et troværdigt indtryk af både køber og sælger – bl.a. om man har fælles venner på Facebook.

Derudover foregår al kontakt mellem handlende, via direkte beskeder som i Facebooks Messenger.

I USA, UK og Australien tiltrækker Facebook Marketplace knap 500 millioner handlende om måneden – et ikke helt uvæsentligt tal i markedet.

Konsekvenser for annoncører?

Samtidigt med at Facebook annoncerede deres europæiske udrulning af Marketplace, dukkede de første historier op om, at Facebook tester annoncer på platformen. I første omgang kun i USA og blot med annoncer, som vi kender dem fra vores almindelige nyhedsstrøm. Men det giver god mening at spekulere i, om ikke man ret hurtigt vil kunne målrette annoncerne direkte til brugere, der søger på eksempelvis sko, biler, møbler og meget mere… et kæmpe potentialeområde for eksempelvis webshops.

Platformen har altså potentiale til, ikke blot at konkurrere med dba.dk, eBay, Craigslist og andre platforme hvor private handler med hinanden – men også til evt. at trække annoncekroner fra Google på produktsøgninger.

Som annoncører, placerer vi ofte annoncekroner hos Google på shopping ads, men mon ikke vi vil se en del firmaer vælge at sprede annoncekronerne, så de også dækker Facebooks nye markedsplads?