KLUMME: En shitstorm er aldrig behagelig og kommer aldrig på et kærkomment tidspunkt. Omvendt ved vi efterhånden så meget omkring fænomenet, at det står lysende klart, hvor vigtigt det er at være proaktiv i forhold til shitstorms.

Det er forenklet sagt fuldstændig op til dig, om en shitstorm skal ende som en let brise eller en altødelæggende tsunami. Shitstorms er ikke blot et spørgsmål om held.

Flere kloge forretningsfolk har sagt, at held ikke er en strategi. Det samme gælder, når vi taler shitstorms, for jovist findes der mange dygtige kriserådgivere og kommunikationsfolk, men ønsker I virkelig først at sætte ind, når skaden er sket?

Vores pointe er, at det er langt billigere at være proaktiv. Ligesom indenfor innovation skal vi være forandringsskabende frem for at være forandringsparate.

Shitstorms kan ramme alle

Der findes alt for mange skrækeksempler på, hvad der sker, hvis en shitstorm ikke håndteres i tide. Tag blot disse to eksempler med henholdsvis skobutikken Tang Sko og IT-virksomheden Apacta.

Tang Sko’s indehaver Michael Hansen måtte finde sig i, at han blev kaldt alt fra svin til lortebutik, fordi butikken var skeptiske i forhold til at give kunden pengene tilbage for et par sko, mens IT-virksomheden Apacta forsøgte at være sjove ved at tilbyde en ”Bøf og blowjob-dag” på Facebook. Det skulle man ikke have gjort, og Apacta blev kritiseret for alt fra at have et dårligt kvindesyn til at gå ind for prostitution.

Eksemplerne viser også, at shitstorms kan ramme alle – store som små. Og det gælder uanset, om stormen måtte være berettiget eller ej. Vi har en tendens til at tænke, at det aldrig rammer os, men hvorfor ikke i stedet forebygge det nu, så implikationerne er langt mindre, hvis uheldet skulle være ude?

Proaktiv online reputation management

Forandringsskabende adfærd i forhold til shitstorms handler om, at I begynder at arbejde med det, man kalder ”proaktiv online reputation management”. Det vil sige, at I over tid opbygger så effektfuld en online identitet og tilstedeværelse, at I står stærkere, hvis nogle forsøger at angribe jeres omdømme.

Helt lavpraktisk går det ud på, at I fjerner impacten af de negative historier ved at forhindre dem i at være synlige på eksempelvis Google, fordi der i forvejen er så meget tilgængeligt kvalitetsindhold, at søgemaskinen ikke indekserer kritikken af jer ret højt.

Det kunne måske lyde som penge ud af vinduet, for hvad nu hvis shitstormen aldrig rammer jer, men investeringen i at være proaktive er hundrede gange mindre, end hvis først tsunamien rammer jer, og I står uforberedte i forhold til det.

Gør det før konkurrenterne

I skal altså i gang med at styrke virksomhedens identitet og omdømme nu. Der er flere måder at gøre dette på, men I kan enten vælge at få en shitstorm-ekspert til at komme forbi og inspirere jer, så I efterfølgende selv er i stand til at løfte opgaven, eller I kan overveje at hyre specialister ind, der ikke laver andet end at skabe værnet imod en dårlig omtale.

Det bør understreges, at ovenstående ikke handler om at forhindre, at Google indekserer den kritiske omtale af jer. Det er Googles opgave at gøre dette og skabe kombinationer imellem artikler og brands, men hvis I bevidst og strategisk arbejder med jeres tilstedeværelse og approach til Google, så vil I kunne sikre, at de kritiske artikler langt fra kommer så højt op på søgeresultaterne, og altså bliver rangeret dårligere end de links, I gerne ser komme først.

Uanset hvilken vej, I vælger at gå, så vil I ved at handle nu også være mere proaktive end jeres konkurrenter, og det vil igen styrke jeres generelle tilstedeværelse på søgemaskinerne og bidrage positivt til jeres overordnede SEO-indsats uanset hvad.