SILICON VALLEY: Danmark er et stort Facebook-land, omkring 40 pct. af alle individer i Danmark har en profil, fortalte Facebooks repræsentanter, da studieprojektet ”Silicon Valley Study Tour” besøgte Facebooks hovedkvarter. 

34 marketingchefer, kommunikationschefer, digitale eksperter, CEOs m.fl. var inviteret til et visit i Facebook HQ, cirka 35 km lige syd for San Francisco.

Facebooks gennemslagskraft og betydning kræver næppe de store uddybende forklaringer.

Den digitale sociale gigant er på verdensplan over to år vokset fra 8.000 ansatte til 14.000 i dag.

Det er landechef Daniel Kaefer, der tegner Facebook i Danmark. Han har haft posten i to år, mens Agency Partner Martin Voetmann har været med på holdet i fem år med base i Stockholm.

Facebook bruges mobilt

De rå data bekræfter Facebooks nærvær og tilstedeværelse i mange danskeres arbejde og privatliv.

Der er 3,5 mio. danskere med en profil på Facebook, viser seneste status. Tankevækkende er det, at hele 2,7 mio. af dem går på dagligt, eller 50 pct. af befolkningen, oplyste Facebook til de danske gæster.  

Det er også stof til eftertanke, at 91 pct. af de danske Facebook-brugere tilgår Facebook via en mobil enhed, smartphone eller tablet. Med 91 pct. ligger Danmark klart i den meget høje ende af skalaen.

Det stiller krav til danske medier og virksomheder, at content, som man ønsker at drive via Facebook, skal kunne læses og ses på mindre skærme.