KLUMME: Der har været en del historier i især udenlandske medier omkring Facebook-bureauer, der spilder kundernes penge eller i værste fald snyder dem.

Derudover er udfordringen for dig som annoncør, at der ikke findes nogle officielle standarder for annoncebureauerne.

I Google AdWords findes i det mindste en Google Certified-ordning.

Som det eneste danske bureau, der har været på Facebooks officielle hovedkontor i Irland for at tale for deres førende marketingkunder, har vi udarbejdet nedenstående simple guideliness. Hvis du som annoncør følger dem, så er du i hvert fald sikker på, at dine annoncekroner ikke bliver brugt helt hen i vejret:

1. Annonceringen skal foregå på din annoncekonto

Hvis dine nuværende Facebook annoncer ikke kører på en konto, som du ejer, så har du god grund til at være bekymret.

I de fleste tilfælde er det nemlig ikke muligt at overdrage en annoncekonto via Facebook, så hvis du og dit nuværende bureau opsiger samarbejdet, risikerer du at stå uden annoncekonto, men ikke mindst data fra dine hidtidige kampagner. Det betyder reelt, at du skal starte forfra.

Derudover har vi hørt om grelle eksempler, hvor du som kunde bliver bedt om at overføre dit marketingbudget til bureauet, og hvis du samtidig ikke har adgang til annoncekontoen, så har du ingen idé om, hvor meget af dit budget, der reelt bliver brugt.

TIP: Sørg altid for at have ejerskabet af din Facebook-annoncekonto.

2. Der skal være en pixel, som sporer både salg og besøgende

Såkaldt re-marketing og konverteringssporing er to meget vigtige elementer, når du annoncerer på Facebook.

For at få glæde af disse skal du sikre dig, at der er opsat en pixel af dit bureau, som kan spore både salg og besøgende.

Du skal bruge den viden, du får igennem din pixel, til at udvælge de bedst performende annoncer, ligesom du kan aktivere tidligere besøgende på dit website via re-marketing annoncer.

TIP: Hvis du gerne vil sikre dig, at dit nuværende bureau har aktiveret ovennævnte pixels, så kan du hente en Chrome Extension med navnet FB Pixel Helper og tjekke det.

3. Dit bureau bør ikke primært bruge Boost-knappen
Du kender nok allerede til den blå ”Boost”-knap, som er utrolig let og bruge, og du kan smide penge bag din annonce på få sekunder. Den kedelige sandhed ved denne funktion er, at den sjældent er en særligt god forretning.

Boost-funktionen giver minimale muligheder for at optimere på budgivning, ligesom den har begrænsede kampagnetyper til at optimere dit budskab. Hvis dit bureau primært vælger at trykke på den blå ”Boost”-knap på Facebook opslagene, så sender du højst sandsynligt penge ned i et sort hul.

TIP: Du kan af/bekræfte ovenstående ved at gå til din annoncekonto og se antallet af kampagner. Hvis der kommer en ny kampagne for hvert opslag, som boostes, så kunne det godt tyde på, at der kun trykkes på ”Boost”-knappen.

4. Det er vigtigt at bruge de rigtige kampagnetyper
Det kan være vanskeligt at afkode, hvilke Facebook kampagnetyper, der virker bedst. Det gælder ikke mindst, når vi taler om målsætningerne ”Send folk til dit website” og ”Optimeret til websitehændelser”.

Sidstnævnte er tit en kampagne-målsætning, som rigtig mange prøver kræfter med, men som sjældent virker i Danmark. Det skyldes, at Facebook’s oCPM-algoritme (Optimized CPM, red.) kan godt lide at have en målgruppe af en væsentlig størrelse.

Facebook skriver selv: ”Selvom der ikke er noget minimumskrav for målgruppestørrelser for denne type kampagne, giver større målgrupper mere plads til at indsamle data til bedre forudsigelser.”

Du bør derfor sikre dig, såfremt dit bureau foreslår denne kampagneform, at der er optimal levering (budgettet bliver brugt), og at resultaterne følger jeres målsætninger. Ellers risikerer du, at annoncen blot leverer en masse visninger, men intet salg.