Facebook offentliggjorde fredag i sidste uge en række tiltag, der skal gøre den sociale mediegigants fag- og vidensnetværk endnu mere relevante for såvel brugere som brands.

Det sker bl.a. ved at hylde nogle af Facebooks mange stærke communities, mere præcist Facebook Groups, og ikke mindst de mange administratorer som yder en kæmpe indsats for at drive og moderere de ofte videnstunge grupper.

Facebook vil eksempelvis give op til én mio. dollar til op til fem af disse og i alt 10 mio. dollar til ”community leaders” verden over, lød det ved præsentationen af det nye Facebook Community Leadership Program i London.

Jan Christiansen, chef for Modern Marketing bureuaet KONXIONs afdeling i København og tidligere landechef for Facebook i Danmark, fulgte med ved præsentationen, og han bed særligt mærke i det, Chris Cox, der er Facebooks Vice President for Products, kunne berette.

Det var en historie om en forsker med speciale i iktyologi, altså læren om fiskearter. Forskeren havde indfanget ca. 5.000 arter i Sydamerika, men for at kunne tage fiskene med hjem i kufferten måtte de alle artsbestemmes.

Så hvordan identificerer man 5.000 fiskearter på blot et par dage? Man finder selvfølgelig en Facebook-gruppe med fiskearts-entusiaster, uploader billeder af alle fiskene, og vupti: Det lykkedes at identificere stort set alle 5.000 fiskearter på under 48 timer.

Det kommercielle formål

- Den historie viser med al tydelighed styrken af communities, siger Jan Christiansen, som understreger, at der bag Facebooks pæne budskab og hæder af grupperne er et klart kommercielt mål.

- Som de fleste ved, så lider Facebook under, at private personer poster mindre end tidligere, altså poster mindre bredt til venner og offentligheden. Til gengæld poster folk mere i mindre netværk som netop fag- og vidensgrupper, siger han.

Det er den samme tendens – muligheden for at kommunikere i mindre grupper – man oplever på andre SoMe-platforme. Og den primære årsag til, at fx Snapchat er blevet så stort, vurderer Jan Christiansen.

- Når man sammenkobler det med, at Facebook sidste år knyttede en Facebookgruppe til alle Facebook Pages, så indikerer det med en vis tydelighed, at Facebook vil gøre, hvad de kan for at gøre Facebook Groups mere kommercielle, siger han og fortsætter: 

- Samtidig med at Facebook forsøger at gøre grupper til værktøjet for marketers, der vil drive deres eget community. For de ved godt, at når noget bliver kommercielt interessant, så stiger behovet for annoncering til gavn for det sociale medie.

Jan Christiansen mener, Facebook opnår flere ting ved at gøre Facebookgrupper mere kommercielle:

  • Facebook genvinder momentum i forhold til faldende privat aktivitet.
  • Facebook bliver bedre til at levere den type kommunikation, som brugerne efterspørger.
  • Facebook kan sælge flere annoncer, når flere positioner bliver kommercielle.

Facebook ridser selv det mest markante ved de nye tiltag op således:

  • Anmodninger fra medlemmer, indsigt i Facebook-gruppen og meget mere, vil være samlet på ét sted. Det skal give mere tid til at kommunikere med gruppens medlemmer.
  • Flere muligheder for at lave opdateringer i grupperne, som vil kunne figurere i toppen af Facebook-gruppen.
  • Udvikling af et særligt regelsæt, som kan kommunikeres til Facebook-gruppens medlemmer.
  • Tilføjelse af en personlig farve, som vil være gennemgående for Facebook-gruppen.

Du kan læse meget mere om de nye tiltag her.