Enhver markedsfører ved, at den egentlige eksamen består i at få forbrugeren til at prøve produktet anden gang. Prøv så med en femte gang.

Det er opgaven, som McDonald’s stiller NORD DDB og sig selv – med det digitale spil, Sommerchancen. Den femte udgave havde premiere mandag, hvor flere end 136.000 brugere spillere med den første dag. 

Successen skyldes bl.a. tre teaserspil, der har kørt i McDonald’s app’en henover weekenden.

Jon Goldstche, Senior Art Director, er – som Markedsføring beskrev for nylig – ny mand på NORD DDB. 

Hvordan ser du på Sommerchancen – med dine nye briller?

– Det er sjovt at være landet på et bureau, hvor det er muligt at kombinere en så stor taktisk kampagne med quirky idéer. Fredag og lørdag handlede det om at varme fingrene op til en omgang seriøs ballon-popping, men som med al træning, så er det også vigtigt at hvile, så søndag spillede brugerne FingerRest. Og der blev rest'ed mere end 930 timer, så fingrene var helt klar til at spille i dag, siger Jon Goldtstche.

Flere gæster hen over sommeren

SommerChancen handler om at poppe balloner. Hver dag har brugeren en ny chance for at vinde en kupon til en McDonald’s restaurant. Vinder brugeren ikke, så er trøstepræmien et lille spil eller anden underholdning.

Hvorfor give kuponer væk?

– Det er ingen hemmelighed, at målet med kampagnen er at bidrage til at sikre høje besøgstal i sommermånederne på landets McDonald's restauranter, siger Eskil Busck, der er Digital Director hos NORD DDB.

– Når det er sagt, så ved vi, at det kræver mere end blot kuponer at fastholde den unge målgruppe over en kampagneperiode på 64 dage – og nu på femte år.

Det kan enhver jo komme og sige – så hvordan gør I?

– Vi udvikler konstant på den oplevelse, brugerne møder i spillet, for at sikre, at vores gæster vender tilbage dag efter dag, også selv om de måske ikke lige har vundet en kupon de foregående dage. Og en del af dén oplevelse handler om at varme op med en række teaserspil og sikre, at spillet kommer godt fra start, siger Eskil Busck.

Tilbud skal være vedkommende

McDonald’s er i fuld gang med en digital transformation, og her er spillene en vigtig brik, oplyser Kim Jørgensen, der er Head of Digital & Media, McDonald’s.

Prøv at uddybe?

– Sidste år lancerede vi en ny app og valgte ikke at migrere brugerne fra den gamle til den nye app. Fokus var derfor at få så mange som muligt til at downloade app’en og deltage i SommerChancen, siger Kim Jørgensen.

Og i år?

– Her har det tekniske fokus været på at få implementeret scanner-indløsning for kuponerne, og vi er i år ekstra opmærksomme på, at brugerne aktivt skal godkende, at vi beder om data fra dem. På den måde kan vi i fremtiden gøre de tilbud, vi sender til vores gæster, mere vedkommende, siger Kim Jørgensen.

Så hvad er opgaven – på de høje nagler – for jer på NORD DDB? 

– At kunne kombinere relativt store mængder af data og forretningskritiske systemer med en frihed til at udkomme kreativt og engagere brugerne. Det fylder en del i vores samarbejde med McDonald's, og vi er stadig i begyndelsen af den rejse, siger Eskil Busck.

McDonald's app'en findes i både App Store og Google Play.