Har din virksomhed ikke gjort sig tanker om, hvordan man aktivt når og engagerer den yngre målgruppe endnu? Så har I misset de første tog. Men det er måske ikke for sent endnu.

De unge i dag ser hellere YouTube end TV, og skifter deres opmærksomhed mellem flere skærme og underholdningstilbud på én gang. Det er en udfordring, som mange brands står overfor i dag.

Mikkel Rossing, der er Head of Strategic Partnerships hos Mindshare, mener at have løsningen på denne udfordring. For en måneds tid siden løb det store awardshow for video- influencers, Guldtuben, af stablen i Royal Arena, og her var Mindshares opgave netop at aktivere bureauets kunder inden for denne målgruppe.

Nutidens børn og unge adskiller sig markant fra tidligere generationer, når det kommer til forbrug af medier. Mindshares forbrugerstudier viser, at færre ser flow-tv og i stedet abonnerer på streaming-tjenester som Netflix uden reklamer.

Samtidig har næsten halvdelen af Generation Z (født 1995-2009, red.) downloadet en adblocker, så de ikke får reklamer i deres internetbrowser.

– De unge vender i højere grad ryggen til de mere traditionelle medier og rykker over på digitale og sociale medier som fx blogs og YouTube. Hvis man vil have sit budskab igennem hos målgruppen, så bliver man derfor nødt til at tage andre midler i brug.

– Her er partnerskaber med influencers en effektiv måde at komme i kontakt med den helt unge målgruppe, fortæller Mikkel Rossing.

Guldtuben er indgangen til den unge målgruppe

For et par uger siden fandt det store influencer-awardshow, Guldtuben, sted i Royal Arena i København, og her var flere af Mindshares kunder stærkt repræsenteret.

Arenaen var fyldt med over 9.000 unge og deres forældre, der stod klar til at hylde de største skabere af video-indhold på de sociale medier.

Samtidig sad 140.000 danskere og fulgte showet live på Splay Danmarks YouTube-kanal, mens 70.000 så med på TV2 Zulu. Det er et kæmpe potentiale for brands, der vil nå ud til de helt unge.

– Guldtuben er det absolut største awardshow for den helt unge generation, der ellers kan være rigtig svær for brands at nå ud til i dag. Det er en unik mulighed, og vores kunder var derfor aktiveret både før, under og efter showet, fortsætter Mikkel Rossing.

Ubisoft, Ford, Faxe Kondi og Plan Danmark var blandt de brands, som var at finde på årets Guldtuben. Ubisoft fejrede forpremieren på det spritnye Just Dance 2018-spil med rød løber og scene, hvor publikum kunne teste det nye spil, der ellers først udkommer til oktober.

Som optakt til det officielle show afholdt de desuden en nordisk battle blandt youtubere, og her vandt den danske HotBeautyStuff over svenske Manfred i finalen.

I alt blev konkurrencen set af over 332.000 personer på Splay’s Youtube-kanal.

– I en verden, hvor det bliver sværere og sværere at nå den unge målgruppe, var det meget oplagt for os at se på nye måder at få engageret vores målgruppe.

Det lykkedes med succes via vores partnerskab med Splay, hvor vi sammen med fire youtubere fra de nordiske lande sørgede for relevant indhold både før, under og efter Guldtuben, siger Sebastian Østfeldt, der er Brand Manager hos Ubisoft.

Det handler om målgruppens præmisser

Ford var også til stede med et arrangement for medarbejdere og motorjournalister, og Ford også aktiverede selskabets egen ambassadør, Youtuberen Eiqu Miller, der ankom til showet i en guld-farvet Ford Mustang.

Efterfølgende lavede han en video, der gik bagom hans deltagelse i showet, og som indtil videre har fået næsten 60.000 visninger.

Også andre store brands var til stede – bl.a. Faxe Kondi, der var hovedsponsor på Guldtuben og bl.a. stod bag prisen ”Årets Video”, mens Plan Danmark vandt prisen for ”Årets #Reklame” sammen med youtuberen Kristine Sloth, et partnerskab, som Mindshare har formidlet.

– Guldtuben var generelt en stor succes, vurderer Mikkel Rossing. ”Det er vigtigt at huske, at når det kommer til at skabe succes hos Generation Z, så handler det i bund og grund om at kommunikere på målgruppens præmisser."

– Her er Guldtuben en perfekt mulighed, og det undrer mig egentlig, at der ikke er flere bureauer og brands, der har fået øjnene op for det endnu, siden Mindshares kunder var så stærkt overrepræsenterede, mener Mikkel Rossing.

– Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Mindshare både til Guldtuben 2016 og her i 2017. Både vi, Mindshare og brandet går ind i det med den holdning og det mål, at partnerskabet skal give merværdi til målgruppen. Ud fra det har vi skabt kampagner, der har aktiveret de unge i den helt rette kontekst, siger Adrian Langer, Country Manager, Splay Danmark.

Sådan sikrer man det gode partnerskab

Et af nøgleordene ved gode partnerskaber er ifølge Mikkel
Rossing planlægning. Partnerskaber kan give gode resultater, men det kræver grundige overvejelser.

Derfor arbejder Mindshare med en proces, der sikrer, at der bliver svaret på spørgsmål som; Hvorfor gør vi det? Hvem er målgruppen? Hvad er historien? Hvordan bliver indholdet opdaget? Og hvordan måler vi succes?

Først kigges der på, hvilke ambitioner kunden har, hvilke barrierer der er, samt hvilke udfordringer der kan være. Det giver en ramme for, hvilken rolle partnerskabet skal have.

I næste led undersøges, hvem målgruppen er, og hvilke indsigter der kan arbejdes med. Dette er med til at angive, hvilken type partner, der er relevant.

Indsnævringen af partnere gør det muligt at dykke længere ned i processen og se på, hvorvidt virksomhedens DNA passer på de mulige partnere, samt hvilke kommunikative og kreative koncepter der kan laves.

Efterfølgende laves en seeding-plan, der sikrer, at målgruppen bliver opmærksom på partnerskabet, og den aktivering der laves. Og sidst men ikke mindst skal der fra start aftales, hvordan der efterfølgende måles.

De rette, målbare KPI’er skal sættes, og de skal forbindes til virksomhedens forretningsmål – som det fx blev gjort med Ubisofts kampagne for Just Dance 2018, der startede kort før Guldtuben og kører frem til jul.