KLUMME: Hos Falcon.io hjælper vi virksomheder med at møde deres brugere og potentielle kunder på de sociale medier, og vi har samlet vores viden i guides til de fire største sociale medier i 2017: Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram. 

Her får du de vigtigste tips til hvert af de fire sociale medier, men du kan finde meget mere i de enkelte guides. 

Den "forbundne" forbruger er krævende

Vi har valgt at kalde den trend for "den forbundne forbruger", hvor mobilen er udgangspunktet, og man skal kæmpe for deres opmærksomhed. Forbrugerne har høje forventninger til de brands, som de interagerer med, og de er meget socialt aktive. De er hele tiden forbundet med hinanden – og med dit brand, hvis du gør det rigtigt.

Som brand skal du leve op til de forbundne forbrugeres forventninger for at fastholde deres opmærksomhed og skabe en positiv oplevelse:

· Svarer I hurtigt på henvendelser på Facebook eller Instagram? 

· Er I knivskarpe på, hvordan man bruger hvert sociale medie? Som fx forventningen til længden på opslag på henholdsvis Facebook og Instagram? 

· Og får brugeren en personlig oplevelse, der taler til dem? 

Det er spørgsmål, som virksomheder skal kunne svare et rungende "ja" til i 2017.

Bruger I chatbots til kundehenvendelser?

I takt med de moderne forbrugeres udbredelse er der heldigvis også opstået værktøjer til at imødekomme deres behov. 

En stigende trend er chatbots, der automatisk besvarer henvendelser på sociale medier, og med de rigtige værktøjer er det muligt at skræddersy hver enkelt brugers oplevelse, så den lever op til deres forventning, du kan læse mere i guiden

Facebook: Video er en kæmpe mulighed

Det sociale medie, hvor din mormor og hendes kat allerede har profiler, kan virke kaotisk og uoverskueligt som kommunikationskanal. Både fordi brugergruppen er enorm og enormt varieret, men også fordi Facebook har fået så mange funktioner.

Uanset hvad, så skal du være på Facebook, ellers findes du ikke i dagens Danmark.

De to vigtigste tendenser på Facebook er: Facebooks mobiltrafik vokser konstant, og Facebook bevæger sig mod at være en video first-platform.

Husk: Video trumfer tekst, og live-video trumfer video. Lige nu har Facebook enormt fokus på video og live-video, så den type indhold får ekstra eksponering.

Med en systematisk tilgang og de rigtige værktøjer er Facebook en fantastisk kanal, som kan bruges til det, vi alle gerne vil: Komme i kontakt med relevante personer. Dækningen i Danmark er enorm i de fleste aldersgrupper.

Tre vigtige succesfaktorer på Facebook:

· Viden om dit publikum

· Segmentering

· Den rigtige kampagne/reklame

Du kar læse mere om de tre faktorer samt om:

· Dark posts

· Social customer service

· Reklametyper

Her

LinkedIn: B2B-marketing og rekruttering

Nogle finder LinkedIn en smule tørt, og der er naturligvis markant flere slipsedrenge end katte-memes. Men det er ubetinget det bedste netværk for B2B-marketing og et potent rekrutteringsværktøj. 

LinkedIn-brugeren er højere uddannet end gennemsnittet, og han/hun ser på tre ting:

· Jobs

· Forretningsmuligheder

· Muligheden for at forbedre sit personlige brand.

Hvis du kan hjælpe brugerne med en af de tre ting, er LinkedIn et stærkt værktøj. Hvis ikke, er det bedre at lade være.

På LinkedIn skal dit indhold være fagligt relevant, hver gang. Du skal vise brugerne, at de får værdi ved at bruge deres tid på dit indhold. 

”Skomager, bliv ved din læst”

Du skal fortælle om det, jeres virksomhed er eksperter i. Det bliver til kvalitetsindhold på LinkedIn. Undgå at lave meget overordnede opslag, men fokuser på unikt indhold, der er værdifuldt for netop din målgruppe.

En god tommelfingerregel for LinkedIn er, at de, der følger din side, faktisk er interesserede i lige netop dit brand. De vil gerne have del i dit firmas unikke viden. 

Prøv at ramme ”the sweet spot” hvor I både kommunikerer jeres passion, rammer noget, I tjener penge på, og fokuserer skarpt på det, jeres firma er eksperter i.

Læs mere i LinkedIn-guiden

Instagram

Over 600 millioner mennesker bruger Instagram på verdensplan. 59 pct. er 18-29 år gamle ifølge Pew Research, og ifølge samme tjener de 75.000 dollar årligt. Alt i alt er det en ung og købestærk målgruppe, som man taler til internationalt. 

På Instagram er billedet budskabet – og derfor er det supervigtigt, at billedet kommunikerer det rigtige.

Instagram adskiller sig fra Facebook og LinkedIn ved, at der kun er én type profil. Virksomheder og brands er altså på lige vilkår med brugerne. Det kan både være en velsignelse og en forbandelse.

Du kan ikke skræddersy din virksomhedsprofil som på Facebook, men til gengæld kan du ramme brugerne mere direkte, hvis du kan Instagrams ”sprog” – det gode billede.

Det gode billede er selvfølgelig en smagssag, og for nogen er Instagram en meget svær kanal, fordi produktet eller budskabet ikke egner sig til billeder. 

Influencer-marketing: Vær meget omhyggelig!

Man kan med fordel overveje, om man skal indgå samarbejde med en eller flere influencers

Det er de dygtige brugere, der ”taler flydende Instagram" med masser af følgere. Eller kendisser og meningsdannere. De kan sagtens vise dit produkt eller budskab på en lækker måde, selvom produktet måske ikke i sig selv er fotogent. 

Der er dog faldgruber, når du lader en influencer arbejde med dit brand – og der har været mange uheldige eksempler. Den banale fejl er kendissen, der publicerer et billede, hvor instruktionerne fra annoncøren kopieres med i teksten til posten ...

Sørg for at influenceren er relevant i forhold til dit budskab, og har frihed til at lave indhold på den måde, som de har fået deres følgere på. 

Læs mere i Instagram-guiden

Her står bl.a., hvordan man skridt for skridt tager det gode Instagram-billede. Også om hvordan man annoncerer på Instagram? Endelig forklarer vi takt og tone på Instagram.

Twitter: Til internationale kampagner

Selvom vi i Danmark kalder Twitter for "Mediedanmarks Forsamlingshus", er billedet anderledes på verdensplan. Twitter har 310 millioner brugere globalt, og de er primært unge. Så hvis man vil ud med et budskab internationalt, kan Twitter være en glimrende kanal. 

F.eks. kan du betale for ekstra eksponering af dit tweet under et hastag for et populært, internationalt event. Næppe noget mange danske virksomheder har overvejet.

Den globale Twitterbruger er gennemsnitligt yngre (37 pct. er 18-29) og bedre uddannet end den gennemsnitlige amerikaner – og otte ud af ti bruger Twitter via mobilen.

Hos nogle virksomheder står Twitter for over 80 pct. af deres kundeservice-henvendelser på sociale medier. Over de sidste to år har brands og deres kundeservice-afdelinger fået 2,5 gange flere tweets på globalt plan. 

Det er altså på Twitter, de moderne, forbundne forbrugere henvender sig til brands, når de er utilfredse.

Den samme trend gør sig ikke gældende i Danmark endnu, men lignende tendenser kan ses på andre kanaler, hvor det kan betale sig at have et set-up klar til henvendelserne – især på Facebook.

Influencers har enorm effekt på forbrugere

Influencers er potente medspillere på Twitter – ligesom på Instagram. En nylig undersøgelse fra Twitter viste, at 49 pct. af de adspurgte brugere støttede sig til produktanbefalinger fra influencers. Og næsten 40 pct. sagde, at de havde købt et produkt som følge af et tweet fra en influencer. 

Den rette influencer kan altså hurtigt blive din nye bedste ven!

Men som nævnt ovenfor: Vælg "din" influencer med omhu. Søg på hashtags og nøgleord relateret til dit brand, vurder influencerens målgruppe – så har du måske din nye samarbejdspartner.

Læs mere i Twitter-guiden

Her skriver vi bl.a. om targeting-typer til annoncering på Twitter. Om tone og stil på Twitter, og naturligvis om customer service på Twitter.