KLUMME: Forleden lå jeg på min sofa, med ryggen op ad armlænet og øjnene sløvt dansende gennem mit Instagram-feed. Og pludselig, blandt babybilleder og solnedgange, så jeg et billede af mand på en sofa.

Med ryggen op ad armlænet og en iPhone hævet i blikhøjde. Memets eneste tekst var ”Literally you right now”, hvilket jo på sin vis var sandt nok. Og det fik mig til at tænke på det der med at være på det rette sted på det rette tidspunkt.

Hyper-relevans

At forbrugerne i stigende grad modtager målrettede budskaber, stiller nye krav til os som reklamefolk, kreative, eller hvad vi vil kalde os. For jo mere alle vænnes til personalisering, jo mere personaliseret skal budskabet gøres for at virke.

Så på mange måder må vi tilbage til en tankegang, mange måske havde ofret på massekommunikationens alter; direct marketing. Her er ikke to brugeroplevelser ens og relevansen for den enkelte modtager er helt i top. Hyper-relevans.

For med mobilen i hånden har vi jo mere end blot vores egen skærm med os. Den kender vores kalender, præferencer, vores placering, ja, måske vores humør? Det handler altså, i mere nuanceret grad end nogensinde før, om at ramme, ikke kun den rigtige person, men med det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt.

Også udenfor mobilen. Det handler om kontekst. Vi er for længst færdige med klassisk segmentering og med blot at lytte til the who og ”my generation”. Vi skal huske både the when, the where og the what.

Mobilen er konge

Det er efterhånden en selvfølgelighed, men det kan ikke siges nok: data er det vigtigste råstof i undergrunden under vores branche. Spørgsmålet er bare, om vi kan finde ud af, rent faktisk at udvinde det guld, der gemmer sig?

Vi skal nemlig huske, at det er data, ikke mobilen i egenskab af at være, ja, mobil, der er det rigtig spændende. For også den har sine begrænsninger. Nogle gange forekommer den endda noget upraktisk, distraherende og farlig.

I Honolulu er det således netop blevet gjort ulovligt at kigge på sin mobil, når man krydser gaden. Den vil altså ikke nødvendigvis, i al fremtid, være den allestedsnærværende forlængelse af os selv, vi nogle gange betragter den som.

Svært at følge med

Så nok er mobilen konge nu, men kan vi overhovedet forestille os, hvad nano-teknologi i wearables, AI eller IoT vil betyde, når de for alvor flytter ind og kan bruges til at påvirke vores forbrugs- og handlemønstre?

Det går stærkt. Og for mange virksomheder er det ekstremt svært at følge med udviklingen. Fx ved vi, at selvom 60 pct. af al internettrafik er mobil, så er det kun 11 pct. af mindre erhvervsdrivende, der er nået så langt som til blot at have en responsiv hjemmeside.

Så selvom mulighederne for hyper-relevans er mangfoldige, er det også et spørgsmål om, hvorvidt virksomhederne er klar til at lave de rette investeringer. Og om vi, i branchen, formår at udnytte de muligheder, der byder sig.